Thursday, December 8, 2016

mutaassirah


mutaassirah.

وَاذْكُرْ عِبَادَنَا إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ أُولِي الْأَيْدِي وَالْأَبْصَارِ * إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَةٍ ذِكْرَى الدَّارِ


"Dan ingatlah hamba-hamba Kami: Ibrahim, Ishaq dan Ya'qub yang mempunyai kekuatan-kekuatan yang besar dan ilmu-ilmu yang tinggi"

"Sesungguhnya Kami telah mensucikan mereka dengan (menganugerahkan kepada mereka) akhlak yang tinggi yaitu selalu mengingatkan (manusia) kepada negeri akhirat." (QS. Shaad:45-46)
hgga yg lahir adalah jiwa2 pd ketaatan dan kethiqahan pd allah semata2. total hati yg tak berbelah bahagi memenuhi kehendak tuhannya. allah matlamat akhir kita, bersama. 


Monday, November 21, 2016

Surat dari Rijal yang Mati Hati

Yang terhormat ustaz Hassan al-Banna,


Assalamualaikum wbth,

Apakah anda pernah mendengar tentang lelaki tanpa hati? Maaf, jika hati yang dimaksudkan adalah salah satu anggota tubuh dari daging yang berwarna merah, yang menarik dan melepaskan darahnya, tentu saja lelaki itu memilikinya. Yang dengannya dia dapat hidup & menjalani kehidupannya. Akan tetapi hat iyang bersemangat, kuat & hidup, sayang sekali dia tidak memilikinya

Dia mengetahui kebaikan meskipun kecil, dia juga mengetahui keburukan meski pun samar-samar.Seringkali dia benar2 merasai & memahami perilaku seseorang dari wajahnya & dapat memberi respon terhadap hal itu. Akan tetapi, dia tidak memiliki hati.
Ketika bertemu dengan teman lamanya yang sudah lama tidak bersua, dia bersalam lalu menggenggam tangannya kuat, bahkan memeluknya. Namun hatinya, tetap beku, sama sekali tidak terpengaruh. Dia memberi nasihat kepada orang lain, " Jadilah kalian begini & jadilah kalian begitu", serta menyebutkan pelbagai dalil & bukti, namun hatinya semakin keras & tidak terpengaruh.

Dia tersenyum kala mendengar berita gembira. Dia juga mengerutkan dahi saat menerima berita duka.Akan tetapi, kegembiraan & kesedihannya hanyalah reaksi semula jadi semata, sedangkan hatinya teta pdiam & tidak bergoncang. Dia menyatakan cinta & benci kepada seseorang. Tetapi ketika melihat hatinya,ia tetap diam tanpa memberi penjelasan.Dia berdiri menunaikan solat & berusaha khusyuk, membaca al-Quran & berusaha menumpukan perhatiannya. Ketika menunaikan solat, dia membaca bacaan solat dengan nadanya sehingga orang-orang pun berkata, " Dia itu khusyuk nampaknya." Akan tetapi ketika meraba hatinya, dia mendapatinya tuli& tidak khusyuk, walaupun memahami apa yang dibaca.Ini adalah gambaran sebenar yang terjadi pada hati lelaki itu.

Saya tidak melebih-lebihkan atau menguranginya. Menurut anda, apakah anda dapat mengatakan bahawa hatinya sama seperti kebiasaan hati orang-orang lain? Saya dianugerahi akal tetapi hati saya hilang. Saya merasakan akal fikiran saya cerdas berfikir, bekerja,hidup & menunjukkan kewujudannya. Akan tetapi, ketika saya ingin menghayati semua itu pada hati saya, sama sekali saya tidak menjumpainya. Saat ini, anda telah mendengar tentang seseorang lelaki yang tidak memiliki hati.Dia adalah seorang yang membuat perjanjian(baiah) dengan anda & anda teah mengambil janji setia darinya. Apakah anda rela jika seorang tentera anda hidup tanpa hati?

Apakah anda dapat membantu menghidupkan hatinya agar bergerak dan merasai apa yang diucapkan oleh lisannya?Inilah penyakit salah seorang tentera anda yang akan membuat anda sedih jika mengetahuinya. Ole hsebab itu, saya tidak akan menyebutkan namanya, hinggalah saya maklumkan anda bahawa dia telah sembuh.

Waalaikumussalam wbth

JAWAPAN ISHAB KEPADA RIJAL TANPA HATI

Waalaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh,

Saya telah membaca suratmu dan sangat terpengaruh dengan kejujuran bahasamu, keindahan keberanianmu,halusnya kesedaranmu dan HIDUPNYA hatimu.Saudaraku, kamu bukan orang yang hatinya mati seperti yang kamu sangka.

Akan tetapi, kamu adalah seorang  pemuda yang perasaannya tajam, jiwanya bersih dan nuraninya lembut. Seandainya tidak bersifat demikian,tentulah kamu engkari perasaanmu. Akan tetapi besarnya semangat & jauhnya tujuan( matlamat hidup)membuatmu menganggap kecil urusanmu yang besar & engkau mengharapkan tambahan untuknya. Tidak ada masalah dalam hal itu & memang itu yang sepatutnya berlaku.

Saya merasakan apa yang kamu rasakan, saya berjalan sebagaimana kamu berjalan & saya akan berusaha untuk memberikan beberapa nasihat. Jika nasihat-nasihat ini bermanfaat bagimu & dengan melaksanakannya kamu lihat dapat menghapuskan dahaga serta mengubati sakitmu, maka alhamdulillah atas taufikNya. Namun jika tidak demikian, maka saya senang untuk bertemu denganmu agar kita saling bekerjasama untuk mengenal pasti penyakitmu & menentukan ubatnya.

Berteman dengan orang-orang yang khusyuk yang selalu merenung, bergaul dengan orang yang selalu berfikir& menyendiri, dekat dengan orang yang bertaqwa & soleh yang dari mereka terpancar hikmah & dari wajah mereka terpancar cahaya, & dari hati mereka bertambah makrifat -dan jumlah mereka adalah sedikit- adalah ubat yang mujarab.

Berusahalah berteman dengan orang-orang seperti mereka, selalu bersama mereka, kembali kepada mereka & kamu sambungkan rohmu dengan roh mereka, jiwamu dengan jiwa mereka serta kamu habiskan kebanyakan waktu kosongmu bersama mereka. Hati-hatilah dengan orang yang mengaku-ngaku. Carilah orangyang keadaannya membuatmu bangkit bersemangat, perbuatannya membawamu berbuat baik & jika kamu melihatnya maka kamu mengingat Allah.

Berteman dengan orang-orang seperti ini adalah salah satu ubat yang mujarab kerana watak manusia sering mencuri, sehinggalah hati terpengaruh dengan hati yang lain dan jiwa pun mengambil contoh dari jiwa yang lain. Oleh kerana itu, berusahalah untuk menemukan jiwa-jiwa yang soleh sebagai teman.

Saudaraku, berfikir, berzikir di waktu-waktu yang suci, menyendiri, bermunajat serta merenung alam yang indah dan menakjubkan, menggali rahsia keindahan & keagungan alam, meneliti dengan hati & berzikir dengan lisantentang tanda keagungan yang menakjubkan serta hikmah yang agung ini, termasuk hal yang memberi kehidupan kepada hati dan menyinari kalbu dengan keimanan & keyakinan.

Allah swt berfirman; “Sesungguhnya dalampenciptaan langit & buni, dan silih bergantinya malam & siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yangberakal.” (Ali-Imran : 190)

Saudaraku, seterusnya berfikir tentang masyarakat, melihat pelbagai penderitaan, kebahagiaan, kesulitan serta keamanan, menjenguk orang sakit, menggembirakan orang yang ditimpa bencana & mengetahui sebab kesengsaraan yang berbentuk pembangkangan, kekafiran, kezaliman, pelanggaran, sikap mementingkan diri, egois,terpedaya oleh hal-hal yang semu, semua ini merupakan cantuman bagi rantaian hati yang menyatukan cerai berainya & menghidupkannya dari kematian.

Maka berusahalah agar kewujudanmu menjadi penghibur bagi  sengsara & tertimpa bencana. Tidak ada perkara yang pengaruhnya lebih kuat terhadap perasaan daripada berbuat baik kepada orang yang sangat memerlukan, membantu orang yang teraniaya atau berkongsi rasadengan orang yang susah atau sedih.

Saudaraku, hati ada di tangan Allah. Dia mengubahnya sesuai dengan kehendakNya. Oleh kerana itu, bersungguh-sungguhlah dalam berdoa, agar Dia memberikan kehidupan kepada hatimu, membuka dadamu dengan iman &melimpahkan keyakinan kepadamu sebagai anugerah serta nikmat dariNya. Berdoalah di waktu-waktu mustajab &waktu sahur kerana doa pada watu sahur adalah ibarat anak panah yang meluncur tidak terhenti sehingga sampa ike Arasy. Saya tidak meragui keikhlasanmu dalam mencapai tujuan & kejujuran dalam pengakuanmu.

Allah swtberfirman; “Sesungguhnya Allah hanya menerima (korban) dari orang-orang yang bertaqwa.”(Al-Maidah : 27)
Saudaramu, Hassan Al-Banna.

Monday, October 3, 2016

penuhi langit itu dngn doa2 kita :'')

buatlah, lalu pasrahkanlah semuanya kpd allah.

aseef sedikit nukilan di sini utk akk dan semua , akk rasa akk tk tutup qodoya kita hari tu dngn sebaiknya, baik yg akk mksudkan adalah kembalikan semua urusan kepada pemilik urusan dakwah ni, iaitu rabbku dan rabbmu, allah azza wa jalla.

dititipkan sebuah peringatan agar iman kita trus kuat bersimpul dngn allah dlm membina dakwah ini.
surah ghafir mmbawa tema tntg : truslah berbuat, lalu pasrahkanlah semuanya kepada allah. mesej yg concise dr allah kpd kita agar mnjdi bekal utk meneruskan langkah juang.  pd hri qodoya, bermcm cara dan ulasan serta pengalaman2 yg dikongis hgga kita tk jumpe lagi apa yg perlu dibuat, dibaiki. hgga akhirnya kita sendri tak dpt berfikir lagi. di saat itu, akk tereflect, walaupun cara2 dan idea2 mati, tapi tawakal pada allah tidak ada yg boleh merasmpasnya dr jiwa2 mukmin, jiwa2 kita.

dan segala puji bg allah yg mmberi kita ujian di permulaan dakwah kita pd minggu pertama d usm lagi, alhmdulillah bg allah yg mmberi kita label2 buruk pada mad’u2 kita, alhmdulillah bg allah yg menyulitkan proses mengetuk pintu dan taalim. segala puji bg allah pemilik peristiwa2 ini.
kita harus mngungkap syukur kerana diberikan peluang utk merasai mehnah di jalan ni, merasai buntu, merasai mati kuti merasai down, merasai lesu dan mcm2 lagi.

tapi ketahuilah, segala mehnah dan perasaan yg kita alami sebnrnya allah nk mmberitahu pada kita, teruskan berbuat , lalu pasrahkanlah semuanya kepada allah. boleh jadi sekirnya kita mudah mndpt adik, mudah mngumpulkan, mudah mmbina ikatan hati, kita lupa bahawa urusan dakwah, urusan mngikat dan memikat hati mad’u dtg dari Allah yg menyimpulnya dan mmbukanya. jadi Allah wujudkan ujian ni, utk mmbersihkan langkah awal dalam mmbina dakwah ni, agar satu hari nnti asas yg kita sdg bina penuh keberkatan dan taufeqq darinya kerana permulaan yg benar keranaNya.
akhirnya bnyk2 doa2 kita yg naik ke langit yg dtg dari daie2 yg kecewa, daie2 yg berusaha siang dan malam, daie2 yg berhempas pulas berkorbn keranya, dan bnarlah ayat ni memaksudkan perjuangn kita.

‘ dan tuhanmu berfirman ‘ berdoalah kalian kepadaku, nescaya Aku akan mengabulkan doa kalian’ ghafir : 60.


buat adi2k yg disayangi kerana allah, teruskan berdoa padaNya. teruskanlah usaha bersama doa. kepit usahamu bersama doa. agar doa2 dr kita yg bnyk menebar d langit sana. amin.

murabbi mukmin

Yang hilang itu .. kembali




Jiwa mukmin.
لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا

Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasûlullâh itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allâh dan (kedatangan) hari kiamat dan Dia banyak menyebut Allâh        [al-Ahzâb 33:21]

Kembali menghinggap dr sebuah tangsisan seorang mutarabbi.
Mereka yg kita sdg solehkan, sbnrnya ,menyolehkan kita. Malah sebb tingakatn iman mereka yg mnyebbkan kita boleh mncapai masalul auliya.

“..dan rendahkanlah dirimu terhadap orang-orang yang mengikutimu, yaitu orang-orang
beriman’’..  26 :215
23:109
‘ sungguh ada segolongan dr hmba-hmbaku berdoa ‘ ya tuhan kami, kami telah beriman, maka ampunilah kami dan berilah kami rahmat, engkau adalah pemberi rahmat yg terbaik’.


Jzkk mutarabbiku mengingtkan murabbimu tntg jiwa mukmin.

Tuesday, September 13, 2016

kisah taalim 1 @ MyBestieQuran















Bayang-bayang di dlm al quran :)

this for my self collection of tadabur, utk terus berbekas dlm hati dan mmbekas pada jiwa2 org len yg mmbacanya juga biiznillah. insyaAllah ^^

16:48 - 49 

dan apakah mereka tidak mmperhatikan suatu benda yg diciptakan allah, byg - bygnya berbolak balik ke kanan dan ke kiri, dlm keadaan sujud kpd allah, dan mereka bersikap rendah hati.

dan segala apa yg ada di langit dan apa yg ada di bumi hnya bersujud kpd allah iaitu semua makhluq bergerak dan juga para malaikat dan mereka tidak mnyombongkan diri.

itulah byg2 yg disebut di dlm al quran. subhanallah. seblm masuk ke dalam cerita byg2, 
di dlm dunia ni allah beri juga aqal dan allah beri juga wahyu.apa gunanya wahyu jika allah dah ciptakan aqal utk manusia berfikir? apa fungsi wahyu utk mmberitahu kpd kita?

apa beza ilmu dngn wahyu? 
- ilmu akan mnjdikan kita org yg tahu.
- wahyu akan mnjdikan kita faquhu ( faham dngn hati )

wahyu yg control ilmu atau sebaliknya?
apa penting tahu wahyu dahulu sblm ilmu?

hari ni, walaupun manusia berilmu, cerdas, cerdik, pandai, knowledgable, tp akhirnya yg mmbuat pilihan adalah pd kehendak hati. boleh je jadi jahat macm Mr. Bush meskipun berilmu, jdi wahyu control hati melalui fhm al quran. jika wahyu mnguasai hati manusia, maka ianya mnjdikan org yg mnggunakan ilmu dngn wahyu :). dan itulah tabiat org2 yg beriman.

di sini penulis ingin mengajak utk feel wahyu bukanlah tahu ilmu tntg byg2 kayh :)

byg2. yes byg2 dlm al quran. allah mnta kita perhatikan satu makhluq allah iaitu byg2, ciptaanya yg hebat iaitu byg2. jika diikutkan dngn modennya dunia hari ni, byg2 ni bukanlah satu kajian yg hbt hgga berpuluhan thesis yg diperlukan utk mmbuat kajian terhadapnya. ianya bnda yg simple, sentiasa ada bila ada cahaya, tiada byg2 bila gelap dan itulah byg2. tiap2 hari ada byg2. kdg2 tk terlintas pun nk fikir pasal byg2. so apa yg hbtnya pasal byg2? apa hbtnya? kenapa bnda yg remeh ni allah letakkan dlm al quran utk diceritakan kpd kita? dunia ni pun tk menampakan byg2 ni satu ilmu yg gah, tp al quran mngmbilnya termaktub dlm kitabnya, bukankah ini pelik?

jadi apa spesialnya byg2 di sisi allah?

byg2 itu sujud. pernah tahu tak yg byg2 tu sujud? adakah bermaksud byg2 tu rukuk, sujud d sejadah di kala kita tgh berdiri?

allah nk bgitahu kita bahawa byg2 tu sujud pada allah. kita biasanya nmpk sujud tu pd pergerakan solat, dahi di sejadah, tp allah nk ajar kita utk beribadah mcm byg2. bahawa sujud di dlm ayat ni adalah hati yg mmpunyai sikap rendah hati d hadapan tuhannya. ibadah terletak pada tunduknya hati pada allah, itulah roh pergerakan. apa gunanya pergerakn solat, jika mndatangi solat dalam hati tidak berjiwa seorng hamba. padanlah solat kita kering. padanlah setiap perbuatan kita lesu.

yg kena ditundukan dlm segala hal ibadah adalah ketundukan hati pada allah.

kita dpt lihat juga, bahawa byg2 ni wujud jika ada cahaya, jika tiada chya byg2 tadi tdk akan wujud. ibaratnya byg2 wujud bila ada sumber cahaya. jika kita tiada sumber cahaya ( ptunjuk dr allah ) maka kita sbenarnya telah mati dan dikebumikan kerana bila berada di dalam gelap ditimbus tanah, masakan cahaya boleh lalu. begitulah allah, betapa kita memerlukan petunjuk allah dla segala sudut! jika tiada allah, kita tiada. allahu :'(

peredaran pjg pendek byg2 berubah kerana proses peredaran matahari dan juga bumi. mksudnya setiap kali akan berubh pjngnya, tapi di setiap perubahan pjg pendek tu dan juga byg2 bru yg terhasil, mereka semua tunduk sujud pada allah setipa saat, setiap putaran , yakni spnjng masa. subhanallah!
allah acknowledege byg2 kerana kehebatan ibadah mereka, bagaimana dngn kita? :)

wallahualam. sekian dr penulis.




Monday, September 12, 2016

kisah tajmi 1

assalammualaikum akhowat fillah.

perkongsian ini ditulis adalah utk diingati utk penulis sndiri dan juga perkongsian yg moga memanfaatkan pd dakwah ini.

sekarang ni, di satu tempat yg harmoni, melihat peluang tajmi' amatlah tipis hgga anak usrah sorg ni kuarkan statetment ' mati kutu '. ini disebbkan viral kisah2 yg memfitnah ke atas kami DAISH, geng sesat, jubah hitam etc2, sdgkan tujuan kami hnyalah mngajak manusia mngenal allah. tp di sebalik kejadian yg keras ni, allah mngjk kita utk mnjaga akhlaq muslim, kerana mereka adalah mad'u kita yg ditipu dan terperangkap dngn fitnah2 dunia. kasihanilah mereka, kerena mereka tdk tahu. kasihanilah mereka seperti mana kita dikasihani oleh allah di saat kita dahulu yg sblmnya tidak mndpt cahaya.

jngn mnjdi yunus dihadapan kaumnya lalu ditelan oleh nun utk ditazkiah dirinya.

sungguh mad'u kita perlu mndpt kasih syg dri kita, kasih syg yg diciptakan dr sifatnya Ar Rahmah Ar Rahim. bulan tajmi ini adalah bulan kita mngmbil cinta dr langit dan menebarkannya di bumi.

Allah Ta’ala berfirman:
“Dan orang-orang yang menahan marahnya serta memaafkan kepada orang banyak dan Allah itu mencintai orang-orang yang berbuat kebaikan.” (ali-lmran: 134)

Allah Ta’ala berfirman pula:
“Berilah pengampunan, perintahlah kebaikan dan janganlah menghiraukan kepada orang-orang bodoh.” (al-A’raf: 199)

Allah Ta’ala berfirman lagi:
“Dan tidaklah sama kebaikan dan kejahatan itu.Tolaklah kejahatan itu dengan cara yang sebaik-baiknya, sehingga orang yang bermusuhan antara engkau dengan ia akan menjadi teman yang amat setia. Perbuatan sedemikian itu tidak akan diberikan kepada siapapun, selain dari orang-orang yang berhati sabar dan tidak pula diberikan melainkan kepada orang yang mempunyai keberuntungan besar.” 
(Fushshilat: 34-35)

Allah Ta’ala juga berfirman:
“Dan nescayalah orang yang berhati sabar dan suka memaafkan, sesungguhnya bal yang sedemikian itu adalah termasuk pekerjaan-pekerjaan yang dilakukan dengan keteguhan hati.” (as-Syura: 43)

630. Dari Ibnu Abbas radhiallahu ‘anhuma, katanya: “Rasulullah s.a.w. bersabda kepada Asyaj Abdul Qais: “Sesungguhnya dalam dirimu itu ada dua macam perkara yang dicintai oleh Allah, iaitu sabar dan perlahan-lahan – dalam tindakan.” (Riwayat Muslim)

631. Dari Aisyah radhiallahu ‘anha, katanya: “Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Sesungguhnya Allah itu Maha Lemah-lembut dan mencintai sikap yang lemah-lembut dalam segala perkara.” (Muttafaq ‘alaih).

632. Dari Aisyah radhiallahu ‘anha pula bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda:
“Sesungguhnya Allah itu Maha Lemah-lembut dan mencintai sikap lemah-lembut. Allah memberikan sesuatu dengan jalan lemah-lembut, yang tidak dapat diberikan jika dicari dengan cara kekerasan, juga sesuatu yang tidak dapat diberikan selain dengan jalan lemah-lembut itu.” (Riwayat Muslim)

633. Dari Aisyah radhiallahu ‘anha pula bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda:
“Sesungguhnya sikap lemah-lembut itu tidak menetap dalam sesuatu perkara, melainkan ia makin memperindah hiasan baginya dan tidak dicabut dari sesuatu perkara, melainkan membuat cela padanya.” (Riwayat Muslim)
634, Dari Abu Hurairah r.a., katanya: “Ada seorang A’rab -orang Arab dari daerah pedalaman – kencing dalam masjid, lalu berdirilah orang banyak padanya dengan maksud hendak memberikan tindakan padanya. Kemudian Nabi s.a.w. bersabda: “Biarkanlah orang itu dan di atas kencingnya itu siramkan saja setimba penuh air atau segayung yang berisi air. Kerana sesungguhnya saja engkau semua itu dibangkitkan untuk memberikan kemudahan dan bukannya engkau semua itu dibangkitkan untuk memberikan kesukaran.” (Riwayat Bukhari)
Assajlu dengan fathahnya sin muhmalah dan sukunnya jim, ertinya ialah timba yang penuh berisi air, demikian pula ertinya kata adzdzanub.

635. Dari Anas r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya: “Berikanlah kemudahan dan jangan mempersukarkan. Berilah kegembiraan dan jangan menyebabkan orang lari.” (Muttafaq ‘alaih)

636. Dari Jarir bin Abdullah r.a., katanya: “Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Barangsiapa yang tidak dikurniai sifat lemah-lembut, maka ia tidak dikurnia segala macam kebaikan.” (Riwayat Muslim)

637. Dari Abu Hurairah r.a. bahawasanya ada seorang lelaki yang berkata kepada Nabi s.a.w.: “Berikanlah wasiat padaku!” Nabi s.a.w. menjawab: “Janganlah engkau marah.” Orang itu mengulang-ulangi lagi permintaan wasiatnya sampai beberapa kali, tetapi beliau s.a.w. tetap menjawab: “Janganlah engkau marah.” (Riwayat Muslim)
638. Dari Abu Ya’la, iaitu Syaddad bin Aus r.a. dari Rasulullah s.a.w., sabdanya:
“Sesungguhnya Allah itu menetapkan untuk berbuat kebaikan dalam segala hal. Maka jikalau engkau semua membunuh, maka berlaku baiklah dalam membunuh itu dan jikalau engkau semua menyembelih, maka berlaku baguslah dalam menyembelih itu. Hendaklah seseorang dari engkau semua itu mempertajamkan pisaunya serta memberi kelonggaran kepada apa yang disembelihnya itu,” seperti mempercepat jalannya pisau, tidak dikuliti sebelum benar-benar dingin, memberi minum sebelum disembelih dan Iain-lain. (Riwayat Muslim)

jelasnya, kelembutan mmpunyai kesan kebaikan yg deep dari kekerasan. baik di tahapan mana shaja dlm dakwah ni, kita sebagai murabbi teguh dngn sikap lemah lembut pd tindakan kita.

Saturday, December 15, 2012

Fokus


Dua2 sama penting tapi kita sentiasa lupa sentuhan murabbi tuh mendidik bukan sahaja menyayangi.
kadang2 adik2 sentiasa salah faham dengan kasih sayang yang kita cuba sampaikan kerana maksud mendidik tu tak smpai ke dalam hati adik2. yes sayang adik ni semestinya utk dakwah, kerana dakwah kita manusiawi, sayangkan ummah ini, cintai dakwah utk dicintai Allah, dakwah kita adalah dakwah kasih sayang,  tapi jangan menzalimi adik itu kerana kita tidak meletakkan kefahaman ke dalam hatinya tapi nafsu sayang yang berlebihan sehingga thiqahnya melahirkan unsur attachment bukan thiqah pada hati dan kebenaran.

menyayangi adalah dengan memberi kefahaman pada adik2. kemudian sayangi dan sayangi lagi kerana kita mahu dia faham pada addeen. kita mahu sama2 ke jannati.. jngn tertipu dengn naluri...


Thursday, November 8, 2012

the silence

the silence. the gap i build. the wrong im doing.

they dont understand, coz i never tell. never once. y ? im not struggle enough to pleased HIM. thats why.
soften my heart please , ya rabb T.T

http://muharikah.com/oh-usrahku/

Friday, August 10, 2012

rugi jika 'ikhlas tapi jauh'.....

assalammualaikum...



satu rancangan mengisi hati di petang hari .. satu sentuhan dari Allah..iA

katanya.. Allah meminta kita melakukan amal kita dengan dua perkara ...yang sepatutnya ada bagi seorang individu muslim 

1. ikhlas
2. menepati syariat islam

ikhlas..hurm ... i think it is a big issue here..

sungguhpun Allah meminta 2 perkara itu, yang paling susah nak dilakukan oleh manusia, i would say...ikhlas...

n indeed its true.. (kamu pasti tahu, sukar kan hendak ikhlas hanya berbuat kerana Allah, dan ia akan bertambah sukar jika ditimpa ujian yang menyulitkan kamu..) 

but then,

Allah tidak lupa utk menghantar hadiah hasil pengorbanan utk sebuah keikhlasan padanya..

bercerita pasal hadiah..hadiah itu adalah sebuah janji dari Allah...

Nay, but whosoever surrendereth his purpose to Allah while doing good, his reward is with his Lord; and there shall no fear come upon them neither shall they grieve. (2:112)

janji Allah ada 3 pada si dia yang mujahadahnya membentuk sebuah keikhlasan.

1. tiada kesedihan
2. tiada ketakutan
3. mendapat pahala

dan kerana 3 perkara ni , Allah meletakkan keikhlasan paling tinggi dalam sudut amal kita seharian...supaya kita tidak sedih atau takut apabila kita diuji dengan sesuatu yang kita tidak suka ... Allah nak kita ikhlas, maka beramallah dengan setinggi-tinggi keikhlasan... kerana ia sebenarnya tidak menyulitkan, tetapi itulah cara Allah memberi motivasi dan kekuatan pada hambanya yang cuba mencapai expectationNya..

easy to write, but not easy to do, but yet Allah's motivation is the powerful drive to move us forward in this path.. allahu





rugi jika...'ikhlas tapi jauh' maka tak ikhlas la kan ?





kiranya....wut Allah try to say is, ikhlas tu is the great energy booster as it comes with '
no fear come upon them neither shall they grieve' Allah dah guarantee perkara tu ... subhanallah

u will feel this someday, or maybe rite now, as setiap satu saat kita hidup adalah amal ..

jzkk ya Allah for the lovely gift utk sebuah keikhlasan.. jom ikhlas! sounds odd but kite mmng kena cek balik di sbalik niat kita itu ada tak keikhlasan..


because once kita dah set niat kita akan diuji ujian keikhlasan, great heart will have no fear if he falls many times, because he surely will rise again and again and fight ... true heart belongs to Allah ..because there is a sincerety in it..

sorry...eng sye mmng 
 tak best..tapi mengharapkan maksudnye lebih memberi kesan dari kesalahan grammar sye..

p/s : penulisan mcm ni utk memaki diri sendiri..jzkk Allah for the great reminder... :)





Wednesday, June 13, 2012

summer camp eire : batalion ihsan + mujahadah

bismillahirrahmanirrahim.

STC 2012 terbaik ! subhanallah. :)


antara muhasabah tahun lepas masa pergi STC 2011 iA ada satu waktu ni rasa macam tak cukup sabar dengan cuaca dengan lencun satu badan ngn hujan yang tak henti2. adoi. sedih sendiri. menggigil masa dgr pengisian. masa tuh hati rasa tak best. tapi kali ni seblm pegi STC, walau prepare mcmmane pun nak hadapi cuaca bukan preparation fizikal yang lengkap ngan baju hujan, selimut bagai akan menyebabkan kite kental menghadapi tarbiyah cuaca tetapi iman. hurm terasa sngt ujian iman masa berada di STC. teruji iman baru kenal state amal dan taqwa kan ?

iA nak share sngt pasal STC 2012 di tallymore northern ireland :)

nak story citer STC hari demi hari tapi cam tak best nak citer semua..next time spe yang tak gi STC digalakkan utk join sngt2 STC sepertimana dapat undangan kad kahwin XD ( ok mungkin tak de kaitan ) seyesly superb subhanallah !

part 1 - mindsetting dari kak mimi yang gagah.

dah nampak gerbang cntik tersergam indah dari dalam bus. tapi bus tak lepas masuk XD. jadinya sisters ramai2 jalan masuk ke dalam. jauh gak sbnrnya nak masuk dalam, tapi masa jauh tu tak rasa sbb jalan ramai2 dngn sisters dan sempat juga bertaaruf ngn sisters dari birm. smpai je tgk khemah2 dah siap pasang. ok! khemah spe ni ?galway dan cork.. rupenye batalion dublin lewat sikit smpai huu...kitrang pun kumpul kat tgh2 tinggalkan segala barang kat tepi dan kak mimi muncul bersama wisel dan phewittttttttttttttt semua toleh dan bergerak ke arah kak mimi.

ok jauhnya sye describe bagai, tapi part kak mimi awal2 lagi dah mendebarkan. nak tahu knape? huu .kak mimi tanya spe yang daftar anak usrah lambt, berdiri! pengsan ..aduih2 masa tuh berdebar2 jugak.heee sbbnya masa tuh, sure tak sure lmbat atau tak dftar anak usrah, tapi dalam hati masa tuh yakin je dah dftr awal2 anak2 usrah at least a few days b4 STC. hee, tapi apa pun masa tuh rasa komitmen terhadap dakwah ni tak seyes kalau rasa ragu2 daftar lambat atau tak utk anak usrah. komitmen pada dakwah dan tanggungjwb menyayangi anak usrah akan jelas terpancar setiap kali kalau kite dapat menceritakan state tarbiyah anak usrah kita setiap kali kita qodoyakan.kalau still sama dan tidak meningkat hurm, mungkin tak cukup mujahadah sama2 membina diri dan anak usrah. tak cukup seriuskah dengan janji Allah bila berjalan di atas jalan ni ? satu refleksi hebat dari seorang murabbi ni katanya

' kalau tak tahu nak bawa apa dalam next usrah dan blurr, hurm mungkin tak cukup serius nak bawa usrah dan dakwah'

ok dush di situ.

jom sedar sama2 mentarbiyah adalah core business kita, walaupun kita busy manage program di sana sini sbagai masulah ka,ajk alat ka, ajk pengangkutan ka, mentarbiyah tetap tersemat dihati berserta keinginan yang kuat nak mentarbiyah walaupun kurang keyakinan menjadi seorang murabbi dan bawa usrah. jom raih keinginan itu kerana membina batu asas sngt crucial pada detik dan saat ni . kuatkan hati dan berubah sedikit demi sedikit utk cuba merasai nikmatnya mentarbiyah diri dan mentarbiyah orng lain. masakan tak rasa nikmat tarbiyah diri jika mentarbiyah orng lain kan? senyumm dan cuba..

part 2 - perang

sngt tegang keadaan sblm perang. ada 3 pusingan battle one to one .  sngt menguji hati waktu tu.padahal perang je kot.tapi suke la amanat panglima al farouq ( nama kerajaan kami) kata, kita mengidamkan utk berperang di palestin syria tapi di STC ni sajalah  yang boleh melepaskan kerinduan utk merasai debaran berperang dan berjihad .subhanallah. :)

sngt trkesan ucapan pidato izzati mazlan ketika berucap depan kerajaannya. ( tulis mana yang ingt je ek )

' kami berada di sini hari ini sebagai khalifah Allah di atas muka bumi berperang utk menegakkan syahadah di atas muka bumi ni ..... ( ada smbungan tapi tak ingt - leh tanya izzati mazlan ..hihik) ...'

perkataan khalifah, syahadah, sngt gemersik sehingga mmpu mmbuatkan hati berdebar2 dan teruja. berdebar kerana takut tidak cukup menghayati peranan khalifah dan teruja kerana dipilih oleh Allah utk memeluk islam dengan syahadahnya walaupun tidak mengerti apa2 seawal kelahiran dulu.tapi still dipilih dan diberi petunjuk utk memahami kalimah tersebut. tapi teruja sahaja tak cukup bukan?

boleh teruja , tapi yang boleh menerujakan orang len jugak. ( ok susah nak buat neh, usaha gigih lagi jom! )

part 3 - trekking

ada satu cek point ni di atas bukit , agak tinggi dr bukit yang kami lalui, and di situ kami tadabbur ayat ni .

'59 : 21 - sekiranya kami turunkan AQ ni kepada sebuah gunung, pasti kamu akan melihatnya tunduk terpecah belah disbbkan takut kepada Allah. dan perumpamaan -perumpamaan itu Kami buat utk manusia agar mereka berfikir.'

pernah tgh tak orng mengejek? hurm jom bayangkan. akan faham selepas ni knapa kena membygkan orng mengejek ngeh2..masa ni ada sharing sister ni katanya.

' kite ni duduk atas bukit2 yang tinggi ni, yang menjadi saksi dan mendgr kita sedng tadabbur ayat ni. rasa diejek oleh bukit ni. mungkin kita tak cukup rasa apa yang dirasakan oleh gunung di dalam ayat ni, dan bukit2ni  seolah2 melihat dan mngejek kita.' kamu semua ni tak cukup rasa dan faham perasaan gunung yang dikatakan dalm AQ!'

gunung sampaii pecah kot ! adoi..zaas ..speechless nak ckp cmne.. perasaan gunung, Allah ceritakn perasaan gunung yang jika AQ ditrunkan padanya , smpai tunduk terpecah belah!

takutkan satu hal ni, iaitu takut tak cukup tunduk pada Allah dan dibutakan dengan kesenangan dan zon 'selesa' sehinggakan perkara ummah dan dakwah mengisi waktu-waktu kosong kita . mcm hobi pun ada gak.. jauhkan ya Allah..moga dijauhkan .

part 4 - penutup STC

best sngt..antara part yang paling best dlm STC oleh kak aisya darwis..

tadabbur surah hujurat  :) ayat 14-18

'The wandering Arabs say: We believe. Say (unto them, O Muhammad): Ye believe not, but rather say "We submit," for the faith hath not yet entered into your hearts. Yet, if ye obey Allah and His messenger, He will not withhold from you aught of (the reward of) your deeds. Lo! Allah is Forgiving, Merciful.  The (true) believers are those only who believe in Allah and His messenger and afterward doubt not, but strive with their wealth and their lives for the cause of Allah. Such are the sincere. Say (unto them, O Muhammad): Would ye teach Allah your religion, when Allah knoweth all that is in the heavens and all that is in the earth, and Allah is Aware of all things?  They make it a favour unto thee (Muhammad) that they have surrendered (unto Him). Say: Deem not your Surrender a favour unto me; but Allah doth confer a favour on you, inasmuch as He hath led you to the Faith, if ye are earnest. Lo! Allah knoweth the Unseen of the heavens and the earth. And Allah is Seer of what ye do.'


wandering arab = arab badui zaman rasullullah yang duduk di luar dan di sekitar mekah dan madinah.


ok back to ayat kat atas... antara islam dan iman mana lagi penting ? ( masa ni sye berada di tgh2 hehe ) tapi kak aisya darwis give an awesome answer..ia adalah iman. Allah sngt tekan kan iman yang perlu mendahului masuk ke dalam hati instead of islam. samalah ngan orng yang convert into islam yang dier kena meyakini aka beriman Allah is only one god and nabi muhammad His mesengger, then ucap syahadah dah masuk islam dah. iman.iman.iman. kite takut kite cukup selesa dngn keislaman kite, gerak kerja kita, daurah usrah sehingga lupa nak check iman kita time tuh. ghayah kita ?  begitu juga kalau rasa selesa berada di zon tarbiyah dan bersama sisters sehingga merasakan ayat2 Allah tidak lagi berbekas di hati dan kita syok sendiri berkongsi pada orng lain tapi hati tidak terkesan dan beriman dengn ayat yang disharekan pada orng len.takut selesa sngt sampai bila nak describe syurga, Allah, tarbiyah hanya menjadi dialog yang diulang-ulang seperti script filem. kenapa ye?


ikhlas..ikhlas yang sudah pudar.. 

Katakanlah , “ Sesungguhnya aku hendak memperingatkan kepada – mu satu hal saja , yaitu supaya kamu menghadap Allah ( dengan Ikhlas ) berdua – dua atau sendiri – sendiri “ ( Saba’ , 34 : 46 ) 

Katakanlah : “ Aku disuruh menyembah Allah dan beragama dengan tulus-ikhlas karena- Nya “ ( Az Zumar , 39 : 11 ) 

Katakanlah , “ Aku disuruh menyembah Allah dan beragama dengan tulus ikhlas kepada-Nya , dan aku ( Muhammad ) disuruh menjadi orang pertama berserah diri. ”( Az Zumar , 39 : 11 – 12 , Ath Thalaq , 65 : 3 ) 

“ Berlakulah ikhlas secara benar karena Allah.” ( Al Muzammil , 73 : 8 ) 

kita akan jatuh ke dalam kepura-puraan apabila tidak ikhlas berbuat kepada Allah baik amal, dakwah dan tarbiyah.


ikhlas sampai ke tahap infiru! sampai alasan dan fikiran lesu memikirkan dakwah tidak tercipta!

p/s : ikhlaskan diri mu . sayangi Allah dan rasul . ya Allah ampunkan dosa ana yang menulis ni dan yang membaca entry ni.