Sunday, April 29, 2012

no other way around kan ?

assalammualaikum.

bersama dengn team zilail dan Allah menemukan ana dengan satu ayat yang menguatkan hati utk menulis, tapi ana bukanlah orang yang terbaik utk mentadabbur ayat ni, tapi peristiwa demi peristiwa datang yang menyebbkan ayat ni sngt2 kuat utk para daei semua amalkan dan masuk dalam hati dan lebih2 lagi hati yang sedang menulis ini.

  ' dan bersabarlah engkau terhadap mereka yang menyeru Tuhannya pada pagi dan senja hari dengn menharap keredhaanNya, dan janganlah kedua matamu berpaling dr mereka kerana mengharapkan perhiasan kehidupan dunia, dan janganlah engkau mengikuti orang yang hatinya telah kami lalaikan dr mengingat Kami, serta menuruti keinginannya dan keadaannya sudah melewati batas.' 18:28 

semakin lama dalam jalan dakwah yang sepatutnya menjadikan kita lebih2 lagi tawadhuk dan rendah diri terhadap ilmu dan amal2 yang kita lakukan. tapi ternyata makin lama dalam tarbiyah dan 'jalan' yng panjang ni makin 'jahat' pula rasanya. makin gemuk suuzon, makin keras hati, makin tembam ego, dan bnyk2 lagi yang boleh kita sendiri lihat dan analisis diri sendiri. tapi nak bawa kepada satu peristiwa yang kerap berlaku dalam diri kita, dan yang paling utama dalam diri sisters.

satu peristiwa ~

bersama dengn sisters yang azammnya  kuat dalam jalan ni, membuatkan kita pun terpanggil utk bersemangat dan juga perasaan rasa mcm keretapi yang laju meluncur tanpa ada apa2 yang menghalang.subhanallah.tidak dinafikan semasa berqodoya, idea dan juga ayat yang dishare membakar semangat akhawat2 untuk kuat, istiqamah dan muhasabah diri lebih2 lagi. kerana Allah kita mara kan?

 kerana Allah murabbi yang paling best, maka pelbagai ujian yang sisters selalu hadapi, anak usrah tak menjadi, kena reject, masalah diri yang rasa inferiority complex dan bnyak lagi yang boleh dilistkan.
Apapun sisters, memang akan selalu meletakkan apa yang terbaik utk masyarakat dahulu dari keperluan sendiri, dakwah dahulu dari masalah peribadi dan Allah ghayah yang paling tip top dalam hati tapii...ada satu perkara ini yang kita jarang utk belajar darinya iaitu ' bersabarlah engkau terhadap mereka yang menyeru Tuhannya pada pagi dan senja hari dengn menharap keredhaanNya'. bersabar sesama sisters.

 bersabar dengan orang yang sama2 nak menyeru manusia pada Allah iaitu sisters. tujuan kita bersama2 dengan sisters adalah utk kita kuat sama2 dan iA moga2 menjadi salah satu kekuatan utk kita kuat dan istiqamah dalam 'jalan' ini. sebenarnya bersabar dengan sisters sngt banyakkkk tarbiyah yang Allah bagi, bagi yang diaffected dan yang mengaffected. dan jawapannya hanyalah sabar.

 seperti contoh : case 1 : sewaktu qodoya - (mesti ada sisters yang sengih2kan ^^ ) dalam qodoya, sisters macm ada satu penyakit ni, penyakit yang mengatakan diri sendiri betul dan sisters yang len salah. tidak melihat muka sisters atau attentively melihat muka sisters yang sungguh2 menyampaikan dan ada pula tapi nak pula dirinya dilihat dan di dgr semasa membahaskan sesuatu perkara dan tidak berbuat yang sedemikian pada sisters len. ada pula yang tidak mahu dirinya ditarbiyah kerana takut dikecewakan, takut salah dan bnyk lagi masalah hati yang berselindung di sebalik hati yang sedang dingin.

selepas tu, habis qodoya angin kuat yang sejuk sngtt kencang sampai qodoya yang seterusnya. kenapa mcm ni ye ? semuanya balik pada ayat yang di atas tadi,

' dan bersabarlah engkau terhadap mereka yang menyeru Tuhannya pada pagi dan senja hari dengn menharap keredhaanNya, dan janganlah kedua matamu berpaling dr mereka kerana mengharapkan perhiasan kehidupan dunia, dan janganlah engkau mengikuti orang yang hatinya telah kami lalaikan dr mengingat Kami, serta menuruti keinginannya dan keadaannya sudah melewati batas.' 18:28 

kita tidak mahu pergi pada golongan yang hatinya lalai bukan? kita tak nak pergi pada orang yang boleh melalaikan kita bukan? last2 memang kita akan balik pada sisters, as yang paling fahammmm kita dan yang nak bawa manusia balik pada Allah, walau seburuk mana akhlak sisters tu kita akan bersama pada orng yang meletakkan Allah paling tinggi dalam hidupnya. ayuh sama2 kita belajar utk bersabar dengan sisters dan buka hati yang luas utk ditarbiyah juga. bila buka hati utk ditarbiyah, kita akan banyak belajar dr banyak angle.seyesly. bnyak angle tu bermaksud - menjadikan hati kita sampai tahap berhikmah bukan lah sehari dua, tapi tarbiyah yang dari bnyk angle tu melahirkan hati kita berhikmah, maka pandangn kita pada sisters akan berhikmah juga . biiznillah.

dan memang daie tak leh lari dr akhlaq. ia satu usaha dakwah. semestinya kita yang beriman nak meningkatkan akhlaq kita, kalau boleh nak mewarisi akhlaq nabi, dan kita boleh reflek diri sejauh mana kita berubah dalam jalan ni kerana tarbiyah itu sifatnya mengubah. jadi sesama sisters memang kena give and take, sama2 perlu rasa utk mentarbiyah diri dan menahan segala yang boleh merosakkan hati dan amal kita.

sangat terkesan dengan satu perkongsian seorang sisters kita 'berdoa kepada Allah..katanya, imam at tabrani berkata: iman itu akan lusuh, seperti pakaian..jadi mintalah pada Allah, untuk perbaharui iman kita..doa sampai Allah bagi ^^. iA. penulisan ni utk ana dahulu . peringatan utk diri yang selalu lupa.

 p/s : please ya Allah jadikan sisters QAWY jiddan utk mardhatillah ^^ wallahualam