Skip to main content

kisah taalim 1 @ MyBestieQuran















Bayang-bayang di dlm al quran :)

this for my self collection of tadabur, utk terus berbekas dlm hati dan mmbekas pada jiwa2 org len yg mmbacanya juga biiznillah. insyaAllah ^^

16:48 - 49 

dan apakah mereka tidak mmperhatikan suatu benda yg diciptakan allah, byg - bygnya berbolak balik ke kanan dan ke kiri, dlm keadaan sujud kpd allah, dan mereka bersikap rendah hati.

dan segala apa yg ada di langit dan apa yg ada di bumi hnya bersujud kpd allah iaitu semua makhluq bergerak dan juga para malaikat dan mereka tidak mnyombongkan diri.

itulah byg2 yg disebut di dlm al quran. subhanallah. seblm masuk ke dalam cerita byg2, 
di dlm dunia ni allah beri juga aqal dan allah beri juga wahyu.apa gunanya wahyu jika allah dah ciptakan aqal utk manusia berfikir? apa fungsi wahyu utk mmberitahu kpd kita?

apa beza ilmu dngn wahyu? 
- ilmu akan mnjdikan kita org yg tahu.
- wahyu akan mnjdikan kita faquhu ( faham dngn hati )

wahyu yg control ilmu atau sebaliknya?
apa penting tahu wahyu dahulu sblm ilmu?

hari ni, walaupun manusia berilmu, cerdas, cerdik, pandai, knowledgable, tp akhirnya yg mmbuat pilihan adalah pd kehendak hati. boleh je jadi jahat macm Mr. Bush meskipun berilmu, jdi wahyu control hati melalui fhm al quran. jika wahyu mnguasai hati manusia, maka ianya mnjdikan org yg mnggunakan ilmu dngn wahyu :). dan itulah tabiat org2 yg beriman.

di sini penulis ingin mengajak utk feel wahyu bukanlah tahu ilmu tntg byg2 kayh :)

byg2. yes byg2 dlm al quran. allah mnta kita perhatikan satu makhluq allah iaitu byg2, ciptaanya yg hebat iaitu byg2. jika diikutkan dngn modennya dunia hari ni, byg2 ni bukanlah satu kajian yg hbt hgga berpuluhan thesis yg diperlukan utk mmbuat kajian terhadapnya. ianya bnda yg simple, sentiasa ada bila ada cahaya, tiada byg2 bila gelap dan itulah byg2. tiap2 hari ada byg2. kdg2 tk terlintas pun nk fikir pasal byg2. so apa yg hbtnya pasal byg2? apa hbtnya? kenapa bnda yg remeh ni allah letakkan dlm al quran utk diceritakan kpd kita? dunia ni pun tk menampakan byg2 ni satu ilmu yg gah, tp al quran mngmbilnya termaktub dlm kitabnya, bukankah ini pelik?

jadi apa spesialnya byg2 di sisi allah?

byg2 itu sujud. pernah tahu tak yg byg2 tu sujud? adakah bermaksud byg2 tu rukuk, sujud d sejadah di kala kita tgh berdiri?

allah nk bgitahu kita bahawa byg2 tu sujud pada allah. kita biasanya nmpk sujud tu pd pergerakan solat, dahi di sejadah, tp allah nk ajar kita utk beribadah mcm byg2. bahawa sujud di dlm ayat ni adalah hati yg mmpunyai sikap rendah hati d hadapan tuhannya. ibadah terletak pada tunduknya hati pada allah, itulah roh pergerakan. apa gunanya pergerakn solat, jika mndatangi solat dalam hati tidak berjiwa seorng hamba. padanlah solat kita kering. padanlah setiap perbuatan kita lesu.

yg kena ditundukan dlm segala hal ibadah adalah ketundukan hati pada allah.

kita dpt lihat juga, bahawa byg2 ni wujud jika ada cahaya, jika tiada chya byg2 tadi tdk akan wujud. ibaratnya byg2 wujud bila ada sumber cahaya. jika kita tiada sumber cahaya ( ptunjuk dr allah ) maka kita sbenarnya telah mati dan dikebumikan kerana bila berada di dalam gelap ditimbus tanah, masakan cahaya boleh lalu. begitulah allah, betapa kita memerlukan petunjuk allah dla segala sudut! jika tiada allah, kita tiada. allahu :'(

peredaran pjg pendek byg2 berubah kerana proses peredaran matahari dan juga bumi. mksudnya setiap kali akan berubh pjngnya, tapi di setiap perubahan pjg pendek tu dan juga byg2 bru yg terhasil, mereka semua tunduk sujud pada allah setipa saat, setiap putaran , yakni spnjng masa. subhanallah!
allah acknowledege byg2 kerana kehebatan ibadah mereka, bagaimana dngn kita? :)

wallahualam. sekian dr penulis.




Comments

Popular posts from this blog

mutaassirah

mutaassirah. وَاذْكُرْ عِبَادَنَا إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ أُولِي الْأَيْدِي وَالْأَبْصَارِ * إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَةٍ ذِكْرَى الدَّارِ "Dan ingatlah hamba-hamba Kami: Ibrahim, Ishaq dan Ya'qub yang mempunyai kekuatan-kekuatan yang besar dan ilmu-ilmu yang tinggi" "Sesungguhnya Kami telah mensucikan mereka dengan (menganugerahkan kepada mereka) akhlak yang tinggi yaitu selalu mengingatkan (manusia) kepada negeri akhirat." (QS. Shaad:45-46) hgga yg lahir adalah jiwa2 pd ketaatan dan kethiqahan pd allah semata2. total hati yg tak berbelah bahagi memenuhi kehendak tuhannya. allah matlamat akhir kita, bersama. 

Surat dari Rijal yang Mati Hati

Yang terhormat ustaz Hassan al-Banna, Assalamualaikum wbth, Apakah anda pernah mendengar tentang lelaki tanpa hati? Maaf, jika hati yang dimaksudkan adalah salah satu anggota tubuh dari daging yang berwarna merah, yang menarik dan melepaskan darahnya, tentu saja lelaki itu memilikinya. Yang dengannya dia dapat hidup & menjalani kehidupannya. Akan tetapi hat iyang bersemangat, kuat & hidup, sayang sekali dia tidak memilikinya Dia mengetahui kebaikan meskipun kecil, dia juga mengetahui keburukan meski pun samar-samar.Seringkali dia benar2 merasai & memahami perilaku seseorang dari wajahnya & dapat memberi respon terhadap hal itu. Akan tetapi, dia tidak memiliki hati. Ketika bertemu dengan teman lamanya yang sudah lama tidak bersua, dia bersalam lalu menggenggam tangannya kuat, bahkan memeluknya. Namun hatinya, tetap beku, sama sekali tidak terpengaruh. Dia memberi nasihat kepada orang lain, " Jadilah kalian begini & jadilah kalian begitu", serta men