Skip to main content

summer camp eire : batalion ihsan + mujahadah

bismillahirrahmanirrahim.

STC 2012 terbaik ! subhanallah. :)


antara muhasabah tahun lepas masa pergi STC 2011 iA ada satu waktu ni rasa macam tak cukup sabar dengan cuaca dengan lencun satu badan ngn hujan yang tak henti2. adoi. sedih sendiri. menggigil masa dgr pengisian. masa tuh hati rasa tak best. tapi kali ni seblm pegi STC, walau prepare mcmmane pun nak hadapi cuaca bukan preparation fizikal yang lengkap ngan baju hujan, selimut bagai akan menyebabkan kite kental menghadapi tarbiyah cuaca tetapi iman. hurm terasa sngt ujian iman masa berada di STC. teruji iman baru kenal state amal dan taqwa kan ?

iA nak share sngt pasal STC 2012 di tallymore northern ireland :)

nak story citer STC hari demi hari tapi cam tak best nak citer semua..next time spe yang tak gi STC digalakkan utk join sngt2 STC sepertimana dapat undangan kad kahwin XD ( ok mungkin tak de kaitan ) seyesly superb subhanallah !

part 1 - mindsetting dari kak mimi yang gagah.

dah nampak gerbang cntik tersergam indah dari dalam bus. tapi bus tak lepas masuk XD. jadinya sisters ramai2 jalan masuk ke dalam. jauh gak sbnrnya nak masuk dalam, tapi masa jauh tu tak rasa sbb jalan ramai2 dngn sisters dan sempat juga bertaaruf ngn sisters dari birm. smpai je tgk khemah2 dah siap pasang. ok! khemah spe ni ?galway dan cork.. rupenye batalion dublin lewat sikit smpai huu...kitrang pun kumpul kat tgh2 tinggalkan segala barang kat tepi dan kak mimi muncul bersama wisel dan phewittttttttttttttt semua toleh dan bergerak ke arah kak mimi.

ok jauhnya sye describe bagai, tapi part kak mimi awal2 lagi dah mendebarkan. nak tahu knape? huu .kak mimi tanya spe yang daftar anak usrah lambt, berdiri! pengsan ..aduih2 masa tuh berdebar2 jugak.heee sbbnya masa tuh, sure tak sure lmbat atau tak dftar anak usrah, tapi dalam hati masa tuh yakin je dah dftr awal2 anak2 usrah at least a few days b4 STC. hee, tapi apa pun masa tuh rasa komitmen terhadap dakwah ni tak seyes kalau rasa ragu2 daftar lambat atau tak utk anak usrah. komitmen pada dakwah dan tanggungjwb menyayangi anak usrah akan jelas terpancar setiap kali kalau kite dapat menceritakan state tarbiyah anak usrah kita setiap kali kita qodoyakan.kalau still sama dan tidak meningkat hurm, mungkin tak cukup mujahadah sama2 membina diri dan anak usrah. tak cukup seriuskah dengan janji Allah bila berjalan di atas jalan ni ? satu refleksi hebat dari seorang murabbi ni katanya

' kalau tak tahu nak bawa apa dalam next usrah dan blurr, hurm mungkin tak cukup serius nak bawa usrah dan dakwah'

ok dush di situ.

jom sedar sama2 mentarbiyah adalah core business kita, walaupun kita busy manage program di sana sini sbagai masulah ka,ajk alat ka, ajk pengangkutan ka, mentarbiyah tetap tersemat dihati berserta keinginan yang kuat nak mentarbiyah walaupun kurang keyakinan menjadi seorang murabbi dan bawa usrah. jom raih keinginan itu kerana membina batu asas sngt crucial pada detik dan saat ni . kuatkan hati dan berubah sedikit demi sedikit utk cuba merasai nikmatnya mentarbiyah diri dan mentarbiyah orng lain. masakan tak rasa nikmat tarbiyah diri jika mentarbiyah orng lain kan? senyumm dan cuba..

part 2 - perang

sngt tegang keadaan sblm perang. ada 3 pusingan battle one to one .  sngt menguji hati waktu tu.padahal perang je kot.tapi suke la amanat panglima al farouq ( nama kerajaan kami) kata, kita mengidamkan utk berperang di palestin syria tapi di STC ni sajalah  yang boleh melepaskan kerinduan utk merasai debaran berperang dan berjihad .subhanallah. :)

sngt trkesan ucapan pidato izzati mazlan ketika berucap depan kerajaannya. ( tulis mana yang ingt je ek )

' kami berada di sini hari ini sebagai khalifah Allah di atas muka bumi berperang utk menegakkan syahadah di atas muka bumi ni ..... ( ada smbungan tapi tak ingt - leh tanya izzati mazlan ..hihik) ...'

perkataan khalifah, syahadah, sngt gemersik sehingga mmpu mmbuatkan hati berdebar2 dan teruja. berdebar kerana takut tidak cukup menghayati peranan khalifah dan teruja kerana dipilih oleh Allah utk memeluk islam dengan syahadahnya walaupun tidak mengerti apa2 seawal kelahiran dulu.tapi still dipilih dan diberi petunjuk utk memahami kalimah tersebut. tapi teruja sahaja tak cukup bukan?

boleh teruja , tapi yang boleh menerujakan orang len jugak. ( ok susah nak buat neh, usaha gigih lagi jom! )

part 3 - trekking

ada satu cek point ni di atas bukit , agak tinggi dr bukit yang kami lalui, and di situ kami tadabbur ayat ni .

'59 : 21 - sekiranya kami turunkan AQ ni kepada sebuah gunung, pasti kamu akan melihatnya tunduk terpecah belah disbbkan takut kepada Allah. dan perumpamaan -perumpamaan itu Kami buat utk manusia agar mereka berfikir.'

pernah tgh tak orng mengejek? hurm jom bayangkan. akan faham selepas ni knapa kena membygkan orng mengejek ngeh2..masa ni ada sharing sister ni katanya.

' kite ni duduk atas bukit2 yang tinggi ni, yang menjadi saksi dan mendgr kita sedng tadabbur ayat ni. rasa diejek oleh bukit ni. mungkin kita tak cukup rasa apa yang dirasakan oleh gunung di dalam ayat ni, dan bukit2ni  seolah2 melihat dan mngejek kita.' kamu semua ni tak cukup rasa dan faham perasaan gunung yang dikatakan dalm AQ!'

gunung sampaii pecah kot ! adoi..zaas ..speechless nak ckp cmne.. perasaan gunung, Allah ceritakn perasaan gunung yang jika AQ ditrunkan padanya , smpai tunduk terpecah belah!

takutkan satu hal ni, iaitu takut tak cukup tunduk pada Allah dan dibutakan dengan kesenangan dan zon 'selesa' sehinggakan perkara ummah dan dakwah mengisi waktu-waktu kosong kita . mcm hobi pun ada gak.. jauhkan ya Allah..moga dijauhkan .

part 4 - penutup STC

best sngt..antara part yang paling best dlm STC oleh kak aisya darwis..

tadabbur surah hujurat  :) ayat 14-18

'The wandering Arabs say: We believe. Say (unto them, O Muhammad): Ye believe not, but rather say "We submit," for the faith hath not yet entered into your hearts. Yet, if ye obey Allah and His messenger, He will not withhold from you aught of (the reward of) your deeds. Lo! Allah is Forgiving, Merciful.  The (true) believers are those only who believe in Allah and His messenger and afterward doubt not, but strive with their wealth and their lives for the cause of Allah. Such are the sincere. Say (unto them, O Muhammad): Would ye teach Allah your religion, when Allah knoweth all that is in the heavens and all that is in the earth, and Allah is Aware of all things?  They make it a favour unto thee (Muhammad) that they have surrendered (unto Him). Say: Deem not your Surrender a favour unto me; but Allah doth confer a favour on you, inasmuch as He hath led you to the Faith, if ye are earnest. Lo! Allah knoweth the Unseen of the heavens and the earth. And Allah is Seer of what ye do.'


wandering arab = arab badui zaman rasullullah yang duduk di luar dan di sekitar mekah dan madinah.


ok back to ayat kat atas... antara islam dan iman mana lagi penting ? ( masa ni sye berada di tgh2 hehe ) tapi kak aisya darwis give an awesome answer..ia adalah iman. Allah sngt tekan kan iman yang perlu mendahului masuk ke dalam hati instead of islam. samalah ngan orng yang convert into islam yang dier kena meyakini aka beriman Allah is only one god and nabi muhammad His mesengger, then ucap syahadah dah masuk islam dah. iman.iman.iman. kite takut kite cukup selesa dngn keislaman kite, gerak kerja kita, daurah usrah sehingga lupa nak check iman kita time tuh. ghayah kita ?  begitu juga kalau rasa selesa berada di zon tarbiyah dan bersama sisters sehingga merasakan ayat2 Allah tidak lagi berbekas di hati dan kita syok sendiri berkongsi pada orng lain tapi hati tidak terkesan dan beriman dengn ayat yang disharekan pada orng len.takut selesa sngt sampai bila nak describe syurga, Allah, tarbiyah hanya menjadi dialog yang diulang-ulang seperti script filem. kenapa ye?


ikhlas..ikhlas yang sudah pudar.. 

Katakanlah , “ Sesungguhnya aku hendak memperingatkan kepada – mu satu hal saja , yaitu supaya kamu menghadap Allah ( dengan Ikhlas ) berdua – dua atau sendiri – sendiri “ ( Saba’ , 34 : 46 ) 

Katakanlah : “ Aku disuruh menyembah Allah dan beragama dengan tulus-ikhlas karena- Nya “ ( Az Zumar , 39 : 11 ) 

Katakanlah , “ Aku disuruh menyembah Allah dan beragama dengan tulus ikhlas kepada-Nya , dan aku ( Muhammad ) disuruh menjadi orang pertama berserah diri. ”( Az Zumar , 39 : 11 – 12 , Ath Thalaq , 65 : 3 ) 

“ Berlakulah ikhlas secara benar karena Allah.” ( Al Muzammil , 73 : 8 ) 

kita akan jatuh ke dalam kepura-puraan apabila tidak ikhlas berbuat kepada Allah baik amal, dakwah dan tarbiyah.


ikhlas sampai ke tahap infiru! sampai alasan dan fikiran lesu memikirkan dakwah tidak tercipta!

p/s : ikhlaskan diri mu . sayangi Allah dan rasul . ya Allah ampunkan dosa ana yang menulis ni dan yang membaca entry ni. 









Comments

cahaya said…
cheain..

usrati..=D..teruskn menulis..hee..moga stiap bait kata berbekas di jiwa2 daie..

wit luv from eire..
ps-mutabaah amal da settle lom arini??
jzkk che ain..mutabaah amal takkan perfect .. T.T tapi kena memperbaikinya ..smpai mati ..

doakan thabat . :)

Popular posts from this blog

Surat dari Rijal yang Mati Hati

Yang terhormat ustaz Hassan al-Banna, Assalamualaikum wbth, Apakah anda pernah mendengar tentang lelaki tanpa hati? Maaf, jika hati yang dimaksudkan adalah salah satu anggota tubuh dari daging yang berwarna merah, yang menarik dan melepaskan darahnya, tentu saja lelaki itu memilikinya. Yang dengannya dia dapat hidup & menjalani kehidupannya. Akan tetapi hat iyang bersemangat, kuat & hidup, sayang sekali dia tidak memilikinya Dia mengetahui kebaikan meskipun kecil, dia juga mengetahui keburukan meski pun samar-samar.Seringkali dia benar2 merasai & memahami perilaku seseorang dari wajahnya & dapat memberi respon terhadap hal itu. Akan tetapi, dia tidak memiliki hati. Ketika bertemu dengan teman lamanya yang sudah lama tidak bersua, dia bersalam lalu menggenggam tangannya kuat, bahkan memeluknya. Namun hatinya, tetap beku, sama sekali tidak terpengaruh. Dia memberi nasihat kepada orang lain, " Jadilah kalian begini & jadilah kalian begitu", serta men

mutaassirah

mutaassirah. وَاذْكُرْ عِبَادَنَا إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ أُولِي الْأَيْدِي وَالْأَبْصَارِ * إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَةٍ ذِكْرَى الدَّارِ "Dan ingatlah hamba-hamba Kami: Ibrahim, Ishaq dan Ya'qub yang mempunyai kekuatan-kekuatan yang besar dan ilmu-ilmu yang tinggi" "Sesungguhnya Kami telah mensucikan mereka dengan (menganugerahkan kepada mereka) akhlak yang tinggi yaitu selalu mengingatkan (manusia) kepada negeri akhirat." (QS. Shaad:45-46) hgga yg lahir adalah jiwa2 pd ketaatan dan kethiqahan pd allah semata2. total hati yg tak berbelah bahagi memenuhi kehendak tuhannya. allah matlamat akhir kita, bersama. 

kisah taalim 1 @ MyBestieQuran

Bayang-bayang di dlm al quran :) this for my self collection of tadabur, utk terus berbekas dlm hati dan mmbekas pada jiwa2 org len yg mmbacanya juga biiznillah. insyaAllah ^^ 16:48 - 49  dan apakah mereka tidak mmperhatikan suatu benda yg diciptakan allah, byg - bygnya berbolak balik ke kanan dan ke kiri, dlm keadaan sujud kpd allah, dan mereka bersikap rendah hati. dan segala apa yg ada di langit dan apa yg ada di bumi hnya bersujud kpd allah iaitu semua makhluq bergerak dan juga para malaikat dan mereka tidak mnyombongkan diri. itulah byg2 yg disebut di dlm al quran. subhanallah. seblm masuk ke dalam cerita byg2,  di dlm dunia ni allah beri juga aqal dan allah beri juga wahyu.apa gunanya wahyu jika allah dah ciptakan aqal utk manusia berfikir? apa fungsi wahyu utk mmberitahu kpd kita? apa beza ilmu dngn wahyu?  - ilmu akan mnjdikan kita org yg tahu. - wahyu akan mnjdikan kita faquhu ( faham dngn hati ) wah