Skip to main content

no other way around kan ?

assalammualaikum.

bersama dengn team zilail dan Allah menemukan ana dengan satu ayat yang menguatkan hati utk menulis, tapi ana bukanlah orang yang terbaik utk mentadabbur ayat ni, tapi peristiwa demi peristiwa datang yang menyebbkan ayat ni sngt2 kuat utk para daei semua amalkan dan masuk dalam hati dan lebih2 lagi hati yang sedang menulis ini.

  ' dan bersabarlah engkau terhadap mereka yang menyeru Tuhannya pada pagi dan senja hari dengn menharap keredhaanNya, dan janganlah kedua matamu berpaling dr mereka kerana mengharapkan perhiasan kehidupan dunia, dan janganlah engkau mengikuti orang yang hatinya telah kami lalaikan dr mengingat Kami, serta menuruti keinginannya dan keadaannya sudah melewati batas.' 18:28 

semakin lama dalam jalan dakwah yang sepatutnya menjadikan kita lebih2 lagi tawadhuk dan rendah diri terhadap ilmu dan amal2 yang kita lakukan. tapi ternyata makin lama dalam tarbiyah dan 'jalan' yng panjang ni makin 'jahat' pula rasanya. makin gemuk suuzon, makin keras hati, makin tembam ego, dan bnyk2 lagi yang boleh kita sendiri lihat dan analisis diri sendiri. tapi nak bawa kepada satu peristiwa yang kerap berlaku dalam diri kita, dan yang paling utama dalam diri sisters.

satu peristiwa ~

bersama dengn sisters yang azammnya  kuat dalam jalan ni, membuatkan kita pun terpanggil utk bersemangat dan juga perasaan rasa mcm keretapi yang laju meluncur tanpa ada apa2 yang menghalang.subhanallah.tidak dinafikan semasa berqodoya, idea dan juga ayat yang dishare membakar semangat akhawat2 untuk kuat, istiqamah dan muhasabah diri lebih2 lagi. kerana Allah kita mara kan?

 kerana Allah murabbi yang paling best, maka pelbagai ujian yang sisters selalu hadapi, anak usrah tak menjadi, kena reject, masalah diri yang rasa inferiority complex dan bnyak lagi yang boleh dilistkan.
Apapun sisters, memang akan selalu meletakkan apa yang terbaik utk masyarakat dahulu dari keperluan sendiri, dakwah dahulu dari masalah peribadi dan Allah ghayah yang paling tip top dalam hati tapii...ada satu perkara ini yang kita jarang utk belajar darinya iaitu ' bersabarlah engkau terhadap mereka yang menyeru Tuhannya pada pagi dan senja hari dengn menharap keredhaanNya'. bersabar sesama sisters.

 bersabar dengan orang yang sama2 nak menyeru manusia pada Allah iaitu sisters. tujuan kita bersama2 dengan sisters adalah utk kita kuat sama2 dan iA moga2 menjadi salah satu kekuatan utk kita kuat dan istiqamah dalam 'jalan' ini. sebenarnya bersabar dengan sisters sngt banyakkkk tarbiyah yang Allah bagi, bagi yang diaffected dan yang mengaffected. dan jawapannya hanyalah sabar.

 seperti contoh : case 1 : sewaktu qodoya - (mesti ada sisters yang sengih2kan ^^ ) dalam qodoya, sisters macm ada satu penyakit ni, penyakit yang mengatakan diri sendiri betul dan sisters yang len salah. tidak melihat muka sisters atau attentively melihat muka sisters yang sungguh2 menyampaikan dan ada pula tapi nak pula dirinya dilihat dan di dgr semasa membahaskan sesuatu perkara dan tidak berbuat yang sedemikian pada sisters len. ada pula yang tidak mahu dirinya ditarbiyah kerana takut dikecewakan, takut salah dan bnyk lagi masalah hati yang berselindung di sebalik hati yang sedang dingin.

selepas tu, habis qodoya angin kuat yang sejuk sngtt kencang sampai qodoya yang seterusnya. kenapa mcm ni ye ? semuanya balik pada ayat yang di atas tadi,

' dan bersabarlah engkau terhadap mereka yang menyeru Tuhannya pada pagi dan senja hari dengn menharap keredhaanNya, dan janganlah kedua matamu berpaling dr mereka kerana mengharapkan perhiasan kehidupan dunia, dan janganlah engkau mengikuti orang yang hatinya telah kami lalaikan dr mengingat Kami, serta menuruti keinginannya dan keadaannya sudah melewati batas.' 18:28 

kita tidak mahu pergi pada golongan yang hatinya lalai bukan? kita tak nak pergi pada orang yang boleh melalaikan kita bukan? last2 memang kita akan balik pada sisters, as yang paling fahammmm kita dan yang nak bawa manusia balik pada Allah, walau seburuk mana akhlak sisters tu kita akan bersama pada orng yang meletakkan Allah paling tinggi dalam hidupnya. ayuh sama2 kita belajar utk bersabar dengan sisters dan buka hati yang luas utk ditarbiyah juga. bila buka hati utk ditarbiyah, kita akan banyak belajar dr banyak angle.seyesly. bnyak angle tu bermaksud - menjadikan hati kita sampai tahap berhikmah bukan lah sehari dua, tapi tarbiyah yang dari bnyk angle tu melahirkan hati kita berhikmah, maka pandangn kita pada sisters akan berhikmah juga . biiznillah.

dan memang daie tak leh lari dr akhlaq. ia satu usaha dakwah. semestinya kita yang beriman nak meningkatkan akhlaq kita, kalau boleh nak mewarisi akhlaq nabi, dan kita boleh reflek diri sejauh mana kita berubah dalam jalan ni kerana tarbiyah itu sifatnya mengubah. jadi sesama sisters memang kena give and take, sama2 perlu rasa utk mentarbiyah diri dan menahan segala yang boleh merosakkan hati dan amal kita.

sangat terkesan dengan satu perkongsian seorang sisters kita 'berdoa kepada Allah..katanya, imam at tabrani berkata: iman itu akan lusuh, seperti pakaian..jadi mintalah pada Allah, untuk perbaharui iman kita..doa sampai Allah bagi ^^. iA. penulisan ni utk ana dahulu . peringatan utk diri yang selalu lupa.

 p/s : please ya Allah jadikan sisters QAWY jiddan utk mardhatillah ^^ wallahualam


Comments

Anonymous said…
salam ukht!
osem!!!bestnyer ayat nie..slalu terlepasa pandang!!!
haha..awak masih mcm duu kan...even hasil tulisan pun!!

setuju untuk resolusi taquiyah fardiyah(penqawiyyan individu)
kalau kita tak support each other,sape lagi nk support kite kan?
<3
wonderpet~
Alaq ashikin @wonderpet ( dah lama tak panggil tuu ) hiu2..

alaq 14 ni kite exam..doakan ek .. hiu2...

lagi brapa bulan je kat dublin ni, pas tu akan stuggle di msia pula, alaq ana tunggu enti n ct ye di msia :')

semoga Allah pelihara antunna dan juga sisters di ausie..

terus kejar mardhatillah iA ^^

salam perjuangan

Popular posts from this blog

Surat dari Rijal yang Mati Hati

Yang terhormat ustaz Hassan al-Banna, Assalamualaikum wbth, Apakah anda pernah mendengar tentang lelaki tanpa hati? Maaf, jika hati yang dimaksudkan adalah salah satu anggota tubuh dari daging yang berwarna merah, yang menarik dan melepaskan darahnya, tentu saja lelaki itu memilikinya. Yang dengannya dia dapat hidup & menjalani kehidupannya. Akan tetapi hat iyang bersemangat, kuat & hidup, sayang sekali dia tidak memilikinya Dia mengetahui kebaikan meskipun kecil, dia juga mengetahui keburukan meski pun samar-samar.Seringkali dia benar2 merasai & memahami perilaku seseorang dari wajahnya & dapat memberi respon terhadap hal itu. Akan tetapi, dia tidak memiliki hati. Ketika bertemu dengan teman lamanya yang sudah lama tidak bersua, dia bersalam lalu menggenggam tangannya kuat, bahkan memeluknya. Namun hatinya, tetap beku, sama sekali tidak terpengaruh. Dia memberi nasihat kepada orang lain, " Jadilah kalian begini & jadilah kalian begitu", serta men

mutaassirah

mutaassirah. وَاذْكُرْ عِبَادَنَا إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ أُولِي الْأَيْدِي وَالْأَبْصَارِ * إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَةٍ ذِكْرَى الدَّارِ "Dan ingatlah hamba-hamba Kami: Ibrahim, Ishaq dan Ya'qub yang mempunyai kekuatan-kekuatan yang besar dan ilmu-ilmu yang tinggi" "Sesungguhnya Kami telah mensucikan mereka dengan (menganugerahkan kepada mereka) akhlak yang tinggi yaitu selalu mengingatkan (manusia) kepada negeri akhirat." (QS. Shaad:45-46) hgga yg lahir adalah jiwa2 pd ketaatan dan kethiqahan pd allah semata2. total hati yg tak berbelah bahagi memenuhi kehendak tuhannya. allah matlamat akhir kita, bersama. 

kisah taalim 1 @ MyBestieQuran

Bayang-bayang di dlm al quran :) this for my self collection of tadabur, utk terus berbekas dlm hati dan mmbekas pada jiwa2 org len yg mmbacanya juga biiznillah. insyaAllah ^^ 16:48 - 49  dan apakah mereka tidak mmperhatikan suatu benda yg diciptakan allah, byg - bygnya berbolak balik ke kanan dan ke kiri, dlm keadaan sujud kpd allah, dan mereka bersikap rendah hati. dan segala apa yg ada di langit dan apa yg ada di bumi hnya bersujud kpd allah iaitu semua makhluq bergerak dan juga para malaikat dan mereka tidak mnyombongkan diri. itulah byg2 yg disebut di dlm al quran. subhanallah. seblm masuk ke dalam cerita byg2,  di dlm dunia ni allah beri juga aqal dan allah beri juga wahyu.apa gunanya wahyu jika allah dah ciptakan aqal utk manusia berfikir? apa fungsi wahyu utk mmberitahu kpd kita? apa beza ilmu dngn wahyu?  - ilmu akan mnjdikan kita org yg tahu. - wahyu akan mnjdikan kita faquhu ( faham dngn hati ) wah