Skip to main content

TAK NAMPAK MEDAN?

Assalammualaikum w.b.t

jangan kata tak nampak medan dakwah tu, tipu !





bagi sesetengah waqid ada yang sistem sisterhoodnya yang teratur, support yang melimpah ruah, daurah yang banyak, usrah yang tersusun, dan banyak lagila kalau dilihatkan pada sesebuah tempat itu dan betapa cantiknya islam di kawasan itu.

tapi tak nampak medan dakwah? pelikkan statement ni bila dikeluarkan dari mulut seorang yang mengikuti dakwah dan tarbiyyah, apatah lagi yang baru sahaja menapak dalam jalan DnT ni.adakah sebab sesuatu tempat itu bilangan sisters KITA yang ramai?

frust? yup saya memang frust dengan statement ni.

apatah lagi kalau diuji dengan bilangan mad'u yang sedikit. lagi la Allah nak uji mujahadah dalam melaksanakan dakwah itu. kalau dulu dengan jumlah mad u yang ramai, Allah menapis golongan 2 itu utk kenal tarbiyyah, dan KITA pula cuba utk melasso sbnyak mana yang boleh, tapi jika diuji dengan bilangan mad u yang sedikit adakah kita terus give up dan bermalasan dalam membina seseorang, apatah lagi nak memulakan tautan hati yang sering kali mad u salah faham dengan tindakan KITA.

tak nampak medan dakwah lagi? sisters kan ada...pada sister la kita menguatkan tautan hati, walaupun kadang2 macam2 jenis sisters dengan keragaman masing2 mewarnai jalan ini.sesama sisters kita mendakwahi antara satu sama lain, give the best naseehah and make it clear and wise too...tak nampak lagi medan dakwah?

kat Malaysia tu bnyk sngt mad u2 kita. anak2 usrah yang kita tinggalkan dulu seblm berhijrah ke tempat lain.mak ayah di rumah, adik beradik, masyarakat umum yang selalu penuh dan traffic jam di ruang legar fb, karpet2 blogspot, dan diri sendiri?

yup.diri sendiri..mendakwahi diri sendiri? camne tu?

kemunculan individu2 unik zaman Rasullullah adalah kerana tarbiyah tehadarp diri sendiri yang membezakan antara satu manusia dengan manusia yang lain. mcm iklan membaca tu ' people who read more, know more'. jangan bergantung harap pada sisters sahaja utk menjadi kuat, mana KITA letakkan Allah sebagai kekuatan utama? pasaklah Allah dulu dalam hati kita, kerana itu basic aqidah, then Allah datangkan pertolongan melalui sisters yang tak pernah lengah dalam memberikan support.

kalo dah berseorangan nanti di bilik, apa kekuatan kita utk melawan hawa nafsu yang sangt susah nak tanggal2 tuh? kalo kita tak diberikan hadiah sisters yang ramai, kat mana nak cari kekuatan itu..



last2 pada Allah kan.

sngt la penting utk melihat kita berada di dalam medan dakwah dan tarbiyyah ni, adakah kerana bestnya support sisters tuh, atau kasih sayang sisters yang melimpah ruah, atau adakah sebab aqidah kita memilih jalan ini.

jangan sebb keterikatan kita oleh individu, tapi biarlah didasari dengan aqidah.
'kerana Allah, bersama Allah,dengan Allah'

salam sayang,
dhuha

Comments

Assalamualaikum,

bukan dakwah yg memerlukan kita, sebaliknya kitalah yg memerlukan dakwah....
ada tiada kita tidak merugikan saff ini, sebaliknya merugikan kita sendiri di akhirat kelak..wallahu a'lam...

jazakumullahu khayr for a great reminder!
Unknown said…
Allah Sahaja!!

nice one ukhti .. anda menikam saya .. JZKK !! =)
itulah...hehek..go bebeh!!
Unknown said…
betul, saya pun tersentak k.jiha! alhamdulillah~

Popular posts from this blog

Surat dari Rijal yang Mati Hati

Yang terhormat ustaz Hassan al-Banna, Assalamualaikum wbth, Apakah anda pernah mendengar tentang lelaki tanpa hati? Maaf, jika hati yang dimaksudkan adalah salah satu anggota tubuh dari daging yang berwarna merah, yang menarik dan melepaskan darahnya, tentu saja lelaki itu memilikinya. Yang dengannya dia dapat hidup & menjalani kehidupannya. Akan tetapi hat iyang bersemangat, kuat & hidup, sayang sekali dia tidak memilikinya Dia mengetahui kebaikan meskipun kecil, dia juga mengetahui keburukan meski pun samar-samar.Seringkali dia benar2 merasai & memahami perilaku seseorang dari wajahnya & dapat memberi respon terhadap hal itu. Akan tetapi, dia tidak memiliki hati. Ketika bertemu dengan teman lamanya yang sudah lama tidak bersua, dia bersalam lalu menggenggam tangannya kuat, bahkan memeluknya. Namun hatinya, tetap beku, sama sekali tidak terpengaruh. Dia memberi nasihat kepada orang lain, " Jadilah kalian begini & jadilah kalian begitu", serta men

mutaassirah

mutaassirah. وَاذْكُرْ عِبَادَنَا إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ أُولِي الْأَيْدِي وَالْأَبْصَارِ * إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَةٍ ذِكْرَى الدَّارِ "Dan ingatlah hamba-hamba Kami: Ibrahim, Ishaq dan Ya'qub yang mempunyai kekuatan-kekuatan yang besar dan ilmu-ilmu yang tinggi" "Sesungguhnya Kami telah mensucikan mereka dengan (menganugerahkan kepada mereka) akhlak yang tinggi yaitu selalu mengingatkan (manusia) kepada negeri akhirat." (QS. Shaad:45-46) hgga yg lahir adalah jiwa2 pd ketaatan dan kethiqahan pd allah semata2. total hati yg tak berbelah bahagi memenuhi kehendak tuhannya. allah matlamat akhir kita, bersama. 

kisah taalim 1 @ MyBestieQuran

Bayang-bayang di dlm al quran :) this for my self collection of tadabur, utk terus berbekas dlm hati dan mmbekas pada jiwa2 org len yg mmbacanya juga biiznillah. insyaAllah ^^ 16:48 - 49  dan apakah mereka tidak mmperhatikan suatu benda yg diciptakan allah, byg - bygnya berbolak balik ke kanan dan ke kiri, dlm keadaan sujud kpd allah, dan mereka bersikap rendah hati. dan segala apa yg ada di langit dan apa yg ada di bumi hnya bersujud kpd allah iaitu semua makhluq bergerak dan juga para malaikat dan mereka tidak mnyombongkan diri. itulah byg2 yg disebut di dlm al quran. subhanallah. seblm masuk ke dalam cerita byg2,  di dlm dunia ni allah beri juga aqal dan allah beri juga wahyu.apa gunanya wahyu jika allah dah ciptakan aqal utk manusia berfikir? apa fungsi wahyu utk mmberitahu kpd kita? apa beza ilmu dngn wahyu?  - ilmu akan mnjdikan kita org yg tahu. - wahyu akan mnjdikan kita faquhu ( faham dngn hati ) wah