Skip to main content

*PORTLUCK*




16.12.2009 ada satu portluck kat Japanese Garden Jalan Raja Dihilir Ipoh Perak ngan akhawat2 dari Perak n also Kak I**** dari Teluk Intan. Semua akhawat dari bahagian perak dating picnic kat situ..Sebenarnya tak tau per maksud portluck tuh, rupenyer tukar2 makanan ngan akhawat len..hari tuh tak bawa pepon..haha…tak tau..!

Sampai kul 10 pagi, naik motor..then akak tuh tak det kat situ lagi. So drop kat Sekolah Taayah dulu sebab akhawat 2 len kumpul kat situ dulu. Pada awalnya malu, ye la..tak pernah jumpa n nih first time..haha gelabah gak..tapi lamer2 ok je..tunggu2 kat situ rupe-rupenye jumpe akak sekolah lamer pun terjebak ngan portluck nih..haha…sampai kat saner ader lagi rombongan yang blom lagi sampai..tak sangka lak rombongan yang terakhir ader kawan sekolah SERATAS kami yang skunk ni tgh ambik persediaan nak gi Ausie bidang physic.. Dier pun terjebak gak..haha kelakarlah..tapi best..sebab makin ramai yang terperangkap, makin bagus…hehe…

Kat situ, berkenalan ngan pelbagai akhawat. Taaruf, games n makan ! Part makan yang best, banyak sangat makanan..hoho…lepas habis makan, kitowang uat bulatan bawah pokok n akak tuh ader cakap sikit pasal TDZ. ( Tarbiyyah Dzatiyyah)

Seyesly sebelum nih dengar pasal tarbiyyah sahaja…n this time jumpa ngan tarbiyyah dzatiyah di bawah pohon rimbun Japanese garden. Selepas melewati satu blog nih terjumpa info pasal TDZ. Hari itu akak itu kata TDZ tuh macam “ penolakan kepada diri sendiri, kalo hendak melakukan sesuatu “.

Tapi, mungkin lebih tepat gini

“ Sejumlah sarana tarbiyyah ( pembinaan) yang diberikan orang Muslim, dan Muslimah, kepada dirinya, untuk membentuk keperibadian Islami yang sempurna di seluruh sisinya, ilmiah , iman, akhlak, sosial, dan sebagainya, dan mengoptimumkan ke tahap yang tertinggi.”

Atau dengan kata lain,

“ Tarbiyyah seseorang terhadap diri sendiri dengan dirinya sendiri “

Duduk di rumah, memang “mcm2”…masa nak decide nak gi portluck tuh berbelah bahagi. Tapi, rasanya diri nih perlu diselamatkan daripada maut cuti nih, jadi kena pergi portluck dan mengutip semangat akhawat2 len yang berjuang melawan nafsu time cuti nih. Sedikit sebnyak mengharapkan kekuatan kepada jiwa dan memberikan freshener iman yang baru.

Mengenali bidang Dakwah, TDZ wujud, dan mungkin kami yang tidak perasan kehadiran itu. Penat melawan ragam nafsu dalam pelbagai bentuk untuk mencari kebaikkan. Kalo diikutkan, semestinya kita suka melakukan perkara yang menyeronokkan macm keluar lepak dengan kawan dll. Tapi itu bukan KITA lagi selepas terjebak dalam lorong Dakwah. Bila duduk di rumah dan keluar, perkara yang menjadi kebiasaan cthnya, chatting ngan kawan2 dll sudah menjadi sengal kepada diri ini. BUKAN INI UNTUK AKU.

Terasa lain benar, mcm repellent. Tak sesuai dengan jiwa ini n nak repel jauh2. PERKARA yang bukan menjadi ubat kepada hati dan ketenangan jiwa.

Raser mcm tak cukup kuat untuk melawan cuti yang panjang nih, n come across this statement “ Menjadi diri mesti didahulukan daripada menjaga orang lain”. Bukan bermaksud kita pentingkan hal diri sendiri ( kera sumbang ) tapi, dalam aspek TDZ nih, bagi seorang Daie penjagaan diri daripada al- hawa dan godaan perlu dilawan, sebab kalo syaitan nak “ dakwah” kita bukan dengan askar rekrut level biasa, tapi ketua dia arahkan yang ada pangkat sarjan..Cuti nih seyesly tarbiyyah or “ Holiday Tarbiyyah”.

“ Wahai orang- orang yang beriman! Peliharalah dirimu dan keluargamu, dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu, penjaganya malaikat-malaikat yang kasar dan keras, yang yang tidak durhaka kepada Allah terhadap apa yang Dia perintahkan kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan”. 66:6


Kita sedar je perkara nih, n nampaknya tak nak tewas ngan sarjan yang tadi kita mesti lari ngan laju dari sarjan tadi. Kami pun nak kumpulkan askar2 kami jugak ! Nak lawan sarjan tadi.( Merapu plak )

Doa..ya…ya.. Doa yang JUJUR kepada Allah. Minta supaya thabat dalam jalan ini. Amin.

p/s: susahnya nak reach anak2 sayer time cutih nih !! alahai mana menghilangnya anak2 saya ??

Comments

salam alaykum..

haik..sonoknye dgr cite korg..hehe..

be back soon ep..see u on muqadimah zilal punya progrm...
Anonymous said…
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said…
This comment has been removed by a blog administrator.
Salam member,
Lame x update blog. Hope new post will gonna shock da world.. huhhuhu
Unknown said…
portluck ke potluck ukhti?

Popular posts from this blog

Surat dari Rijal yang Mati Hati

Yang terhormat ustaz Hassan al-Banna, Assalamualaikum wbth, Apakah anda pernah mendengar tentang lelaki tanpa hati? Maaf, jika hati yang dimaksudkan adalah salah satu anggota tubuh dari daging yang berwarna merah, yang menarik dan melepaskan darahnya, tentu saja lelaki itu memilikinya. Yang dengannya dia dapat hidup & menjalani kehidupannya. Akan tetapi hat iyang bersemangat, kuat & hidup, sayang sekali dia tidak memilikinya Dia mengetahui kebaikan meskipun kecil, dia juga mengetahui keburukan meski pun samar-samar.Seringkali dia benar2 merasai & memahami perilaku seseorang dari wajahnya & dapat memberi respon terhadap hal itu. Akan tetapi, dia tidak memiliki hati. Ketika bertemu dengan teman lamanya yang sudah lama tidak bersua, dia bersalam lalu menggenggam tangannya kuat, bahkan memeluknya. Namun hatinya, tetap beku, sama sekali tidak terpengaruh. Dia memberi nasihat kepada orang lain, " Jadilah kalian begini & jadilah kalian begitu", serta men

mutaassirah

mutaassirah. وَاذْكُرْ عِبَادَنَا إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ أُولِي الْأَيْدِي وَالْأَبْصَارِ * إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَةٍ ذِكْرَى الدَّارِ "Dan ingatlah hamba-hamba Kami: Ibrahim, Ishaq dan Ya'qub yang mempunyai kekuatan-kekuatan yang besar dan ilmu-ilmu yang tinggi" "Sesungguhnya Kami telah mensucikan mereka dengan (menganugerahkan kepada mereka) akhlak yang tinggi yaitu selalu mengingatkan (manusia) kepada negeri akhirat." (QS. Shaad:45-46) hgga yg lahir adalah jiwa2 pd ketaatan dan kethiqahan pd allah semata2. total hati yg tak berbelah bahagi memenuhi kehendak tuhannya. allah matlamat akhir kita, bersama. 

kisah taalim 1 @ MyBestieQuran

Bayang-bayang di dlm al quran :) this for my self collection of tadabur, utk terus berbekas dlm hati dan mmbekas pada jiwa2 org len yg mmbacanya juga biiznillah. insyaAllah ^^ 16:48 - 49  dan apakah mereka tidak mmperhatikan suatu benda yg diciptakan allah, byg - bygnya berbolak balik ke kanan dan ke kiri, dlm keadaan sujud kpd allah, dan mereka bersikap rendah hati. dan segala apa yg ada di langit dan apa yg ada di bumi hnya bersujud kpd allah iaitu semua makhluq bergerak dan juga para malaikat dan mereka tidak mnyombongkan diri. itulah byg2 yg disebut di dlm al quran. subhanallah. seblm masuk ke dalam cerita byg2,  di dlm dunia ni allah beri juga aqal dan allah beri juga wahyu.apa gunanya wahyu jika allah dah ciptakan aqal utk manusia berfikir? apa fungsi wahyu utk mmberitahu kpd kita? apa beza ilmu dngn wahyu?  - ilmu akan mnjdikan kita org yg tahu. - wahyu akan mnjdikan kita faquhu ( faham dngn hati ) wah