Skip to main content

*SENDU DIRI INI*


LA TAHZAN, IN NA ALLAH ,HA MA ANA


Aslkm.……kali ni ….sekali lagi kami nak merapu…huhu ….. Kak Ijah selalu pesan ‘ jaga hati awak, hati kena selalu jaga’. Hari ni banyak betoi dugaan.. Kadang- kadang tertanya-tanya.. “ banyakkah dugaan ?” entahlah, tapi hati ni sering kater bnyk sangat dugaan, tapi biler realize balik, mungkin tak banyak, syaitan yang kate banyak kot… tu la sebab hati ni selalu kufur ngan nikmat Allah.. kalo bley tak nak jadi begitu…. Hoho…..



Hmm….topik yng mencuit hati kami adalah pasai PERANCANGAN …..atau bley diklasifikasikan sebagai PERANCANG dan RANCANGAN.




Sape ‘ perancang’ nih…n ape tuh ‘rancangan’ ? time nih malas nak buka kamus n cari makne so…go on ngan sendirinya definisi yang merapu…hehe…hmm…pade pendapat kami, PERANCANG adalah individu yang memberikan input2 bernas lagi bermutu n teliti dalam setiap idea n RANCANGAN tu plak adalah perhiasan2 yang diletakkan di dalam time frame n bakal dilaksanakan….apabila manusia2 duduk di meja bersidang dan memberikan future plan, manusia2 tu la yang bley dikatakan sebagai perancang-perancang.





Kalo lihat balik statement kami kat atas, definisi perancang yang awal skali PERANCANG tu adalah ‘ individu yang memberikan…………………………setiap idea’…jadi sudah terang lagi bersuloh, PERANCANG tuh bukannya merujuk kepada sekumpulan manusia tetapi individu…AND…sape lak “individu” tuh??...jeng…..jeng…jeng…..huhu…





INDIVIDU tuh adalah yang paling istimewa n even Yuri Gagarin yang gi space pon tak dapat nak lawan kehebatan individu nih…..apatah lagi Superman, Spiderman, Keluang Man, dan keluarga yang hujungnya Man. Jadi sape yek “ Individu” ni?? Hmmm….jawapannya ader dalam ayat nih….



Allah s.w.t berfirman


‘Kamu membuat perancangan, Allah juga membuat perancangan, tetapi Allah adalah sebaik- baik perancang’



Jadi, rasernyer dah tahu kot saper tuh PERANCANG. Kalo di reflectkan kat diri nih, banyak perkara yang kami rancang, tapi bukan semua dapat dilaksanakan, dan sungguh Allah dah aturkan yang terbaik bagi diri ini n sesiapa jue..Amin~~ ; )

Comments

salam..

hehe..Kenapa sendu??tersedu ke?
...zUlaIkHA... said…
salam GARUDA!!!heheh..sampai umah tak???penat eden menjadi mangsa keganasan hang b4 cuti ni...
"Beristiqamahlah kamu sepertimana yang diperintahkan, begitu juga sesiapa yang bersamamu yang telah bertaubat (berada dijalan benar, hendaklah mereka beristiqamah juga seperti kamu) dan janganlah kamu melampaui batas-batas (yang telah diperuntukkan) Sesungguhnya Dia maha melihat apa saja yang dilakukan kamu".

=)
alaq ashiqin said…
salam garudaku...
sekian lame,baru ku temui blog mu ini...
gue sayang lo...walaupun teruk dibelasah saban hari...waa...

Popular posts from this blog

Surat dari Rijal yang Mati Hati

Yang terhormat ustaz Hassan al-Banna, Assalamualaikum wbth, Apakah anda pernah mendengar tentang lelaki tanpa hati? Maaf, jika hati yang dimaksudkan adalah salah satu anggota tubuh dari daging yang berwarna merah, yang menarik dan melepaskan darahnya, tentu saja lelaki itu memilikinya. Yang dengannya dia dapat hidup & menjalani kehidupannya. Akan tetapi hat iyang bersemangat, kuat & hidup, sayang sekali dia tidak memilikinya Dia mengetahui kebaikan meskipun kecil, dia juga mengetahui keburukan meski pun samar-samar.Seringkali dia benar2 merasai & memahami perilaku seseorang dari wajahnya & dapat memberi respon terhadap hal itu. Akan tetapi, dia tidak memiliki hati. Ketika bertemu dengan teman lamanya yang sudah lama tidak bersua, dia bersalam lalu menggenggam tangannya kuat, bahkan memeluknya. Namun hatinya, tetap beku, sama sekali tidak terpengaruh. Dia memberi nasihat kepada orang lain, " Jadilah kalian begini & jadilah kalian begitu", serta men

mutaassirah

mutaassirah. وَاذْكُرْ عِبَادَنَا إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ أُولِي الْأَيْدِي وَالْأَبْصَارِ * إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَةٍ ذِكْرَى الدَّارِ "Dan ingatlah hamba-hamba Kami: Ibrahim, Ishaq dan Ya'qub yang mempunyai kekuatan-kekuatan yang besar dan ilmu-ilmu yang tinggi" "Sesungguhnya Kami telah mensucikan mereka dengan (menganugerahkan kepada mereka) akhlak yang tinggi yaitu selalu mengingatkan (manusia) kepada negeri akhirat." (QS. Shaad:45-46) hgga yg lahir adalah jiwa2 pd ketaatan dan kethiqahan pd allah semata2. total hati yg tak berbelah bahagi memenuhi kehendak tuhannya. allah matlamat akhir kita, bersama. 

kisah taalim 1 @ MyBestieQuran

Bayang-bayang di dlm al quran :) this for my self collection of tadabur, utk terus berbekas dlm hati dan mmbekas pada jiwa2 org len yg mmbacanya juga biiznillah. insyaAllah ^^ 16:48 - 49  dan apakah mereka tidak mmperhatikan suatu benda yg diciptakan allah, byg - bygnya berbolak balik ke kanan dan ke kiri, dlm keadaan sujud kpd allah, dan mereka bersikap rendah hati. dan segala apa yg ada di langit dan apa yg ada di bumi hnya bersujud kpd allah iaitu semua makhluq bergerak dan juga para malaikat dan mereka tidak mnyombongkan diri. itulah byg2 yg disebut di dlm al quran. subhanallah. seblm masuk ke dalam cerita byg2,  di dlm dunia ni allah beri juga aqal dan allah beri juga wahyu.apa gunanya wahyu jika allah dah ciptakan aqal utk manusia berfikir? apa fungsi wahyu utk mmberitahu kpd kita? apa beza ilmu dngn wahyu?  - ilmu akan mnjdikan kita org yg tahu. - wahyu akan mnjdikan kita faquhu ( faham dngn hati ) wah