Skip to main content

*ESOK*



Aslkm...hari nih hari terakhir kami ader kat umah n esok balik ke KMB. ( waaa!!!!..... :( ....) . Malam semalam sembang ngan kawan lamer kat ym n habis chat kul 2.00 pagi. Yang peliknya, kami n dier bukannyer rapat pun waktu sekolah lame dulu, tetibe jer...maser ym jer dah jadi rapat..lawak ader gak..bukan samer klas n ader jer gado2..tapi everything, Alhamdulillah berkesudahan yang baik. N aper yang kami perasan, sesuatu hubungan tuh, kalo sebenci maner kite pada seseorang tuh meti at last skali jadi kawan baik..Unik kan2...hoho....

Kalo kat umah, dilemma ngan adik beradik. Tapi kitorang gaduh camne pon last skali mesti kami yang mengalah..( ye la anak sulung..kena beralah)..kadang-kadang raser tak aci sebab asyik kami jer yang kena pujuk diorang....somehow..kalo kitorang gado camne pon, tiap kali kami balik umah diorang hepi jer sambut kami balik..hehe..best lak..hoho...malam ni kami masak nasi goreng..( tak reti sangat ) sebab mak tak dapat nak uat laksa coz takde daun entah aper tah namer daun tuh..so tak jadi uat...jadi kami take over da kitchen...honestly this time kami tak explodekan kitchen tuh..hihi...Alhamdulillah akhirnya nasi gorang tuh jadi..hihi...( lepas nih nak blaja masak ngan tim la).

Lamer tak dgr pasal alaq waktu cuti nih....ym tak online...busy kot..Haa...! Bru teringat..pagi tadi waktu gi Pasar Tani terserempak ngan mak ayah Latifah ( teman skul lamer kat SERATAS ). Diorang jual kebab...Sedap tau..!! Tadi petang ader tengok satu cerita hindustan nih.. tajuk dier B.L.A.C.K. Cerita dier sangat menarik coz full of inspirational n motivational that creates a positive charged around me ( hihi..hiperbola jer ) Seriously, kami nangis tgk citer tuh. Pengorbanan yang dilakukan oleh seorang guru tuh tak dapat nak digambarkan...n on the other side samalah dengan segalan nikmat yang Allah berikan kepada kami skrang nih n selamanya.

Kami teringat pasal satu benda nih..tapi rasernyer ada dalam hadis..( kalo salah..sila2 betuikan)..hadis tuh kater..perkara yang lepas adalah perkara yang terbaik daripada perkara yang akan berlaku...sape setuju angkat tangan ( iA ...bilangan yang angkat tangan tuh ramai )hmmm..sebab aper yer...bagi kami..nih aper yang kami paham la...peristiwa yang lepas yang sudah berlaku menjadikan kita yang terbaik pada hari ini..dan tak semetinya perkara yang akan datng tuh baik, boleh jadi perkara yg buruk..

Ader satu lagi yang kami raser pada hari nih, pasai kehidupan. Betapa manusia yang sedar akan nilai kehidupan itu, akan sedaya upaya mengisi kehidupan dier dengan perkara2 yang bermakna. Walaupun kita tahu orang yang semakin nazak dan akan meninggal dunia sudah tiada harapan dlm hidup, walaubgaimanapun dier masih ader sisa-sia kehidupan lagi yang boleh diisi ngan perkara2 yang bermakna.

Ader seorang kawan nih tanye pada kami " Dah ader pakwe ker?" n kami balas balik " Perlukah ?'....haha..tak tau nak jawab aper...so the conversation just end there..huhu..kami teringat ader satu buku tuh dier kater...kita tidak layak mencintai orang lain sekiranya kita tidak mencintai Allah terlebih dulu.hmm.betul di situ....bagi kami cinta pada manusia nih satu benda yang sangat kompleks + penin..even kalo dalam novel, movee or ape-ape je..mereka mentakrifkan cinta banyak maner pun, maksudnyer lebih kurang sama. Sebanyak maner diorang uat definisi pasai cinta nih akhirnya semuanya sama.. Base dier kasih sayang...kami tak la pakar dalam hal2 mcm nih..But somehow what makes bond between me n my friends is that loves in the relationship itself..waktu cuti ni, ader gak rindu kengkawan yg lain...

So tak yah frust kalo tgh org laen dah de pakwe n kite sorang2 jer..so what?? lagi senang bersandarkan ngan cinta yang sangat Agung dan tidak pernah meninggalkan kita iaitu Allah...kan senang cam gitu..kalo kite sedey dia tahu kita menangis, kalo kite gembira dia pun turut suka....so...cintailah Allah ( peringatan utk diri sendiri juga ;)....................)

Tak tahu nak tulis pe lagi..rasernyer.takat tu jer kot..hihi


Comments

salam..
sahabatku sayang..

first of all, saya tak lah sepandai tu dalam masak-memasak ni..Juz pengalaman waktu main pondok2 dulu ada ar...

I like this entry...Dah maju dah bakat hang dalam menulis nih..hehe..Pape pun yang kita buat letak Allah dihati sbg pemehati tetap kita..

l0ve u always...Xde benci antara kita jika ia bukan untuk Allah..
Anonymous said…
ckgu2...kte pna gado2 ke dlu?haha
hehe tumpang lalu cik najihah =)
jangan gaduh2.. jgn nakal2.. jgn jatuhkn pendrive dlm !@#$%^&&

hehe..

neway pesan akak.. "tarbiyah bkn sgala2nya.. tp sgala2nya bermula dgn tarbiyah"

moga terus thabat adikku =)

Popular posts from this blog

Surat dari Rijal yang Mati Hati

Yang terhormat ustaz Hassan al-Banna, Assalamualaikum wbth, Apakah anda pernah mendengar tentang lelaki tanpa hati? Maaf, jika hati yang dimaksudkan adalah salah satu anggota tubuh dari daging yang berwarna merah, yang menarik dan melepaskan darahnya, tentu saja lelaki itu memilikinya. Yang dengannya dia dapat hidup & menjalani kehidupannya. Akan tetapi hat iyang bersemangat, kuat & hidup, sayang sekali dia tidak memilikinya Dia mengetahui kebaikan meskipun kecil, dia juga mengetahui keburukan meski pun samar-samar.Seringkali dia benar2 merasai & memahami perilaku seseorang dari wajahnya & dapat memberi respon terhadap hal itu. Akan tetapi, dia tidak memiliki hati. Ketika bertemu dengan teman lamanya yang sudah lama tidak bersua, dia bersalam lalu menggenggam tangannya kuat, bahkan memeluknya. Namun hatinya, tetap beku, sama sekali tidak terpengaruh. Dia memberi nasihat kepada orang lain, " Jadilah kalian begini & jadilah kalian begitu", serta men

mutaassirah

mutaassirah. وَاذْكُرْ عِبَادَنَا إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ أُولِي الْأَيْدِي وَالْأَبْصَارِ * إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَةٍ ذِكْرَى الدَّارِ "Dan ingatlah hamba-hamba Kami: Ibrahim, Ishaq dan Ya'qub yang mempunyai kekuatan-kekuatan yang besar dan ilmu-ilmu yang tinggi" "Sesungguhnya Kami telah mensucikan mereka dengan (menganugerahkan kepada mereka) akhlak yang tinggi yaitu selalu mengingatkan (manusia) kepada negeri akhirat." (QS. Shaad:45-46) hgga yg lahir adalah jiwa2 pd ketaatan dan kethiqahan pd allah semata2. total hati yg tak berbelah bahagi memenuhi kehendak tuhannya. allah matlamat akhir kita, bersama. 

kisah taalim 1 @ MyBestieQuran

Bayang-bayang di dlm al quran :) this for my self collection of tadabur, utk terus berbekas dlm hati dan mmbekas pada jiwa2 org len yg mmbacanya juga biiznillah. insyaAllah ^^ 16:48 - 49  dan apakah mereka tidak mmperhatikan suatu benda yg diciptakan allah, byg - bygnya berbolak balik ke kanan dan ke kiri, dlm keadaan sujud kpd allah, dan mereka bersikap rendah hati. dan segala apa yg ada di langit dan apa yg ada di bumi hnya bersujud kpd allah iaitu semua makhluq bergerak dan juga para malaikat dan mereka tidak mnyombongkan diri. itulah byg2 yg disebut di dlm al quran. subhanallah. seblm masuk ke dalam cerita byg2,  di dlm dunia ni allah beri juga aqal dan allah beri juga wahyu.apa gunanya wahyu jika allah dah ciptakan aqal utk manusia berfikir? apa fungsi wahyu utk mmberitahu kpd kita? apa beza ilmu dngn wahyu?  - ilmu akan mnjdikan kita org yg tahu. - wahyu akan mnjdikan kita faquhu ( faham dngn hati ) wah